Categories

Broušení hran

Tématický článek

BROUŠENÍ HRAN LYŽÍ WEX
 

 

Broušení hran může zásadně ovlivnit jízdní vlastnosti lyží.

Zásadní rada - proboha nechoďte do servisu pravidelně !!!!!!

Na broušení - především úpravu a ostření hran - jděte až tehdy, když vám lyže citelně ujíždí na tvrdším povrchu.

Každý servis / broušení hran a skluznic - Vám ubere ze skluznice i hran nějakou tu desetinu materiálu - a často i zbytečně.

Lyže nejsou motorové vozidlo, nepotřebují PRAVIDELNÝ SERVIS. Aby se každý rok musel měnit olej. Nebo aby se každý rok jen tak pro srandu odbrousil kus skluznice i s hranami.
To uděláte 5-10x - a máte po lyžích.

Já to budu dělat s mnohem větším počtem "lyžokilometrů" jednou za 3 roky - a lyže mi vydrží jednou tak dlouho !!!

Počítejte s tím, že žádný servis v této zemi Vám při požadavku "na servis" neřekne -
"...pane, ty skluznice sou eště dobrý - přijďte až za rok nebo dva, dyť na tom vůbec nejezdíte!..."
Když už tam jste a chcete "servis", tak bude skvělé, když zaplatíte a budete mít dobrý pocit z toho, že jste pro své lyže něco / alespoň něco - udělali = odevzadli jste lyže, ty projedou strojem ať to potřebují nebo ne - a je to.
Vyzkoušeno u spousty servisů - nevrátili mi ani lyže, které jsem projel jen jednou...
Existují ale výjimky - možná :-(

Takže pravidelnému servisování se vyhýbejte jako čert kříži - dokud to není nutné (a to cítíte / držení na hraně - nebo vidíte / např. rýha), nechoďte tam.

Pozor na led!
Když bude teplota delší dobu kolem -2 až -5° a lyže Vám budou držet jako přišité i na čistém ledu - a pak bude -20° přes noc, nebo delší dobu - neutíkejte hned druhý lyžovací den do servisu, že se na lyžích neudžíte. Ve sklepě se Vám určitě "neotupily hrany".
Je to blbost - jen led ve větším mrazu tak vytvrdne, že ani brusle by Vám na něm nedržely. I zimní stadiony nesmí led "přepálit" - jinak si na něm rozmlátí kebuli i Jágr.
Je to problém sezon, kdy v noci hodně a pořád mrzne - přes den sníh nataví slunce - a vy hledáte chybu v lyžích. Když Vám naladíme hrany na tvrdý led - tak přes plochu s technickým, nepřefrézovaným sněhem nesmýknete. A to je pak taky děs.

Takže k servisu a k úhlování hran:

Důležité hodnoty - jako tabulku úhlování našich lyží, jak nastavit jízdní vlastnosti a kde najít hodnoty o tuhosti Vašich lyží najdete zde. Doladit si Vaše lyže "přesně na tělo" dokážete i vy sami - nebo pomocí servisu - ovšem - se sevisem bych byl hodné - hodně opatrný.
Zkusím Vám poradit jak na základní - a nejdůležitější úkon = naúhlování hrany lyží.

Chcete více smyku?
Nechte si od skluznice hrany více odklonit (u širších lyží nad 80mm - odklon hran až 1,5° ve špičkách a zbytek 1°). Tuto úpravu mají všechny naše modely označené v názvu nebo v popisu jízdních vlastností jako varianta RELAX.
Pokud budete mít odklon hran na 0,5°- pak i u úzké lyže máte "sakra ostré hrany". Carv a carv a carv = řezat to po hranách - a smyk jen pro záchranu života. Jinak Vás taková lyže udře k smrti.
Pokud budete vážit více = nad 90kg - pro více smyku odklánějte hranu na stejných lyžích víc, než lehká manželka. Víc je zaboříte a tak budou i ve stejném úhlování pocitově ostřejší.

CO JE TO ODKLON HRAN:
 

Chcete ostrou hranu = zaměření na carving?
Úhlujte od skluznice = odklon hran - na 0 nebo max. 0,75° od špičky vázání dozadu. Bude také záležet na tom, jak široké máte lyže, kolik vážíte - zda si úpravu nebudete dělat sami - i jaký využijete servis. Některý dokáže lyže i solidně zlikvidovat.
Tuto úpravu doporučuji provádět především na moderních automatech.
Odklon hrany 0,5° - 0,75° od roviny skluznice od špičky vázání až k patě lyže mají všechny naše modely označené v názvu nebo v popisu jízdních vlastností jako varianta SPORT. I SPORT i RELAX - a tak vlastně všechny lyže do 140cm - mají odkloněnou hranu v přední části lyží / od špiček 15-20cm k vázní / na 1,5° - jinak se na kratších lyžích budete dost trápit.
Přesné úhlování od vázání k patě lyže VŽDY záleží na šířce lyží a váze lyžaře !!!! Pokud mi zadáte všechny potřebné údaje v objednávce, tak tohle pak už nechte na mně.

Pro přechod z úpravy RELAX na SPORT (a obráceně) potřebujete servis.
Pokud se  na modelu s úpravou RELAX vyjezdíte a zdokonalíte (získáte cit pro hrany), nechte si při dalším servisu upravit hrany na SPORT = 0,5° (nebo 0,75° u lyží širších pod vázáním více než 8cm) - od plochy pod vázáním až dozadu + jemná struktura. Doma toho ale nedocílíte - při broušení se musí ubrat i skluznice, jinak se hrana "utopí" a ani 0,5°nebude pocitově ostrý záběr - lyže v první chvíli jedou jen po vyšší skluznici a hrana zabere až po větším naklonění.
Pokud jsou vaše lyže příliš "vodivé" a pro vás neklidné = do skluzu je musíte nutit silou (máte výbrus na SPORT) - změníte si lyže i doma - stačí přejet hrany na 1° - 1,5° od skluznice (odklonit) po celé délce, (případně ještě v servisu odstranit strukturu ze skluznice - pokud tam nějakou máte) - a máte úplně jiné lyže.
Návrat do původních jízdních vlastností je ovšem problematičtější - je třeba odbrousit více materiálu a to i se skluznicí (viz výše).

Nezapomeňte tedy na to, že přechod z úpravy RELAX na SPORT vyžadují odebrání většího množství materiálu ze skluznice i z hran a proto lze provést tuto změnu max. tak 2-3x za životnost lyží. Většina lyží (hran) snese max. 6-10 klasických (velkých) servisů (jemné dobroušení a opravy skluznic s broušením - líznutím hran) - pak už jsou hrany i skluznice silně ztenčené a nemusí vydržet větší úder, případně se tenká skluznice začně odchlipovat od hran.

Pouze lyže v provedení "Rental" mají silnější hrany i skluznici - ty toho vydrží mnohem více. V naší nabídce mají tuto úpravu některé modely lyží snowblade a i část i lyží délkové kategorii okolo 120 cm (Sporten, WEX SoftMax, K2).

Broušením hran si můžete i docela zásadně lyže "uklidnit" = vyvážit.
Pokud máte pevnou pozici vázání na lyžích (nemáte předozadní posun) a špičky Vám ve smyku "vibrují" - tedy stranově kmitají - a cítíte jak špičky (nebo paty) neznámá síla ve smyku "táhne nahoru do protisvahu" - musíte si upravit hranu od vázání ke špičce lyže.Zvětšit odklon o 0,5° - a tím pak lyže dokonale uklidníte.

Moje doporučení pro odklon hran od skluznice u lyží do 125 cm:

  • u lyží širších (nad 80mm) - od špičky vázání ke špičce lyže - odklon hran od roviny skluznice 1,5°
    - zbytek hrany  0,75 - 1° - podle váhy lyžaře a převládajícího stylu
  • u užších lyží od špičky vázání ke špičce lyže do 1°
    - zbytek hrany 0,5 - 0,75° - podle váhy lyžaře a převládajícícho stylu

U lyží nad 130 cm může být vše trochu ostřejší - o cca 0,5° - je tam už menší měrný tlak na 1 délkový cm hrany.
Takže - čím delší lyže, tím ostřejší ůhlování.

Nebojte se u lyží do 130 cm více podůhlovat prostor mezi špičkou vázání a špičkou lyže - neomezíte nic jiného, než kmitání špiček  ve smyku a jejich nepříjemný tah do protisvahu. Zásadní je ale nemít vázání příliš vzadu - to Vám prodlouží špičku lyží natolik, že vlivem dlouhé páky od vázání dopředu pak lyže ve smyku "táhnou za špičku" do strany tak silně, že ani odklon hran nepomůže dokonale.
POZOR u lyží s rockerem!
Ty musíte pod botou odklánět víc, než u lyže klasické. Rocker tvoří výstupky hran, které pak silně drásají sjezdovku - a mohou se kousat.
Některé lyže s rockerem zkracují délku aktivní skluznice až o 50% - máte tedy lyže dlouhé 140cm - a jezdíte po délce skluznice 70cm !!!
U rockeru je třeba před broušením dát lyže skluznicemi k sobě, označit body dotyku skluznic = hran - vepředu i vzadu - a vše mezi těmito body odůhlovat víc, než u klasické lyže stejně dlouhé. Především místa přímo u rysek odkloňte raději více než méně - alespoň 1 - 1,5°.

Při větším odklonu hran ve špičkách u lyží bez rockeru nemusíte mít strach z omezení záběru hrany v carvingovém oblouku - čtěte ZDE / pokud jste již nečetli.

Ruční úprava - dobroušení hrany - je jednoduchá - ale je třeba ji provádět velice opatrně - i tady hrozí nenávratné ztracení (nebo získání skvělých) jízdních vlastností lyží. Při častějším "lízání" odklonu hran a neustálém ostření od skluznice totiž můžete hranu "utopit" pod skluznici. A pak ani úhel 0,5° náhle není ostrý.
Ideální brousek umí upravit hranu nejen z boku, ale i od skluznice. Těžko se hledá, jeden alespoň trochu schopně fungující modely se snažíme nabízet u nás.

Pokud hledáte ve Vaší blízkosti servis, který by měl mít alespoň ponětní o tom, že existují naše / Vaše lyže se značkou WEX, pak zde najdete seznam servisů, se kterými jsme o našich lyžích jednali a kde o tomto problému již něco ví - případně nám je doporučili naši zákazníci. Snažíme se jednat i s dalšími, ale všude jsou "děsně zkušení" a "my jim nebudeme radit, jak se brousí lyže". Takže - přeji v romto státě nabubřelých namyšlenců, kteří UŽ podnikají 5-10 let, hodně štěstí.
A na konci - volají nešťastní zákazníci, že nemůžou sjet kopec, protože lyže se chovají "nějak divně", "nějak drhou" a "nějak se koušou" - a "nějak se na nich nedá zatáčet jako dřív".
60% "profesionálních profesionálů" zapomíná nejen odklánět hrany od skluznice, ale HLAVNĚ - odstranit otřep z hran po bočním broušení.
Tak si to prosím zkontrolujte po servisu doma, v servisu raději ne. Servisák by se taky moh nasrat a zbít vás.ON není blbec.
Kontrola je jednoduchá - přejeďte nehtem (horní plochou nehtu) napříč přes hranku - od skluznice směrem ven, v úrovni skluznice, v co nejtupějším úhlu (ne pod ostrým úhlem). Nesmí to drhnout - a nesmí se Vám v žádném případě od nehtu odvíjet špona. Když to zkusíte bříškem prstu - to samé. Nesmí to drhnout.
Pokud si přejedete po délce hrany bříškem prstu - NESMÍTE SE ŘÍZNOUT !
Pokud je tam problém - vezměte manželce jemný pilník na nehty, položte ho na skluznici - trochu ho od skluznice nedzvedněte - a přejeďte si několikrát hranu po celé délce. Tím otřep na 100% odstraníte.
Pomůže i jemný brousek, pilníček - cokoliv co dobře brousí kov. Naprosto ideální je diamonatový srovnávač hranky - ale je drahý jako prase :-(
V servisu používají brusnou gumu nebo rouno na kov (tedy - někdy. Pokud vůbec ví, co je to otřep...).
POKUD JE OTŘEP VĚTŠÍ, BRUSNÁ GUMA ANI ROUNO HO NEODSTRANÍ.
Vyzkoušeno.
Musí to být něco ostřejšího = kov na kov - a pak je to 100%. Nebojte se - hranu neztupíte. To by jste museli sakra silně brousit úplně kolmo na ostří - a přece nejste paka. Po délce vždy hranu naostříte a očistíte - viz boušení kosy (pokud víte co to je).

Jen do servisu choďte prosím co nejméně...

Především v poslední době se přímo roztrhl sáček s hlášením, že po skvělém servisu (tady a támhle) se nedá na lyžích v podstatě ani sjet z kopce.

Proto moje zásadní rada:
Do servisu pokud možno - NECHOĎTE.
Do servisu se s lyžemi chodí pouze z těchto důvodů:

  1. - potřebujete doklad o seřízení vázání pro pojišťovnu / třeba do zahraničí
  2. - měnili jste boty, nebo celé lyže a je třeba znovu seřídit vázání (nebo jste výrazně přibrali / zhubli)
  3. - poškozená skluznice, hrany = nutná větší oprava
  4. - lyže drasticky nedrží na hraně, až je to nepříjemné
  5. - sám si ostříte hrany a už jste je ostřil ručně 3-4 x – a náhle jako by tam hrany ani nebyly / častým ubíráním hranky se hrana „utopila“ – je nutné na stroji odebrat i trochu skluznice

Není žádný jiný důvod, proč dávat lyže do servisu, pokud důvod nesplňuje jeden z uvedených bodů.
Lyže nejsou auto a pravidelný servis NEPOTŘEBUJÍ. Není co "pravidelně servisovat".

  • u lyží se nemění oleje - a to ani v motoru, dokonce ani v převodovce
  • nekontrolují se brzdy ani brzdová kapalina
  • lyže nepotřebují měnit zimní a letní skluznice
  • nemusíte kontrolovat netěsnosti výfuku
  • lyže dokonce nemusí ani na technickou - ani na emise
  • lyže nemají spojku - nemusíte řešit její vůli
  • těžko se vám rozbije elektrické stahování oken
  • nemusíte ani nechávat "odborně" vyčistit interiér - ani je prohnat myčkou
  • všimněte si, že lyže nemají ani řídící tyč - ani čepy řízení - žádné vůle tam nevznikají
  • a navíc - už jste si všimli, že když Vám servis odborně navoskuje lyže "před sezonou" - už druhý den lyžování nemáte na skluznici vůbec - ale vůbec nic = žádný vosk?
    Jakkoliv kvalitní vosk vydrží na skluznici max. 20-60 km. A je v nádrži sucho. A stálo vás to min. 150,- Kč.

Často se totiž po "odborném servisu" na lyžích nedá ani sjet z kopce...

Tak sakra proč pořád většina z vás cpe někomu lyže do servisu jenom proto, aby jste zaplatili 500 - 800 Kč - za zbytečné úkony.

Vězte, že velký servis vydrží klasické lyže max 6-9x za životnost. A je po nich. Máte ztenčené hrany a v podstatě žádnou skluznici.
Pořád mi někdo hlásí - nechám pravidelně 2x za rok servisovat moje lyže, aby bylo všechno ok.
Můžete mi prosím vysvětlit, co "nemá / nemůže být ok?" - kromě bodů výše uvedených?

Lyže nejsou auto, kde je dobré si ho dát každoročně do servisu zkontrolovat a seřídit – lyže jsou pouze koště, které buď dobře mete – a pak ať na ně nikdo nesahá třeba 5 let, nebo se opraví jen to, co se opotřebuje.

A dokud nejde opravdu o nutné servisní úkony, jako je hlubší nabroušení hran, oprava nebo přebroušení skluznice - můžete si Vaše "koště" úplně jednoduše udržovat nějakou dobu sami - a neriskovat jejich totální zneschopnění pravidelnou návštěvou nějakého servisu.

 

Důležitá informace ke každé lyži je schéma broušení hran.

Pod tímto odkazem  - Broušení hran lyží WEX - formát pdf.  (pokud jste dokument již dříve stahovali, stiskněte po novém stažení klávesu F5 - počítač Vám načte poslední aktualizaci) - najdete kompletní technický dokument pro všechny námi vyráběné modely lyží Wex + některé prodávané lyže s naší úpravou s příslušnými údaji k základnímu broušení hran.
Tabulka platí pro úhlování hran v servisu se současným odebráním materiálu ze skluznice. Pokud si "lízáte" brouskem hrany doma, přidejte si všude pro druhé broušení 0,5° = úhlujte ostřeji než je v tabulce.

A znovu - důležité UPOZORNĚNÍ:
Po mnoha a mnoha testech, zkoušení a distribuci stovek párů a modelů lyží do 140cm můžeme prohlásit - a vyhlásit ZÁKLADNÍ pravidlo pro broušení hran (odklon hran od skluznice) u krátkých lyží = pro lyže do 130/140cm celkové délky:

Pro dosažení nejdokonalejších a nejklidnějších jízdních vlastností je nutné - a zásadně důležité - absolutně u všech lyží v délkách do 150cm zajistit odklon hran v oblasti od špičky vázání až ke špičce lyže 1,5°  !!!

Zbytek délky hrany se pak odklání podle šířky  lyží, váhy lyžaře a převažujícího stylu lyžování = carving / smyk.

Tomuto způsobu broušení hran (část lyží jeden úhel, další část lyží jiný úhel) se říká "radiální tuning".

Nebojte se tak razantního zabroušení - lyže díky své délce mají v oblasti před vázáním několikanásobně vyšší přítlak hran než lyže delší a pokud se hrany takto neodkloní, VŽDY bude docházet na delších špičkách než je délka pat k příliš ostrému řezání špiček ve smyku, které pak stranově vibrují, nekloužou hladce při brždění a ve smýkaném oblouku. Jízda je pak mnohem náročnější = bolí stehna, kolena a lyže létají sem a tam.

Odkloněním hran na tuto hodnotu + vyvážením lyží pomocí vázání si zajistíte tu nejměkčí a nejpříjemnější - odpočinkovou jízdu i na lyžích kratších nebo hodně vykrojených.

Pokud si necháte lyže bez předání této informace přebousit v jakémkoliv servisu, může se stát, že Vám vrátí úplně jiné - a často i nepoužitelné - lyže, než jste zakoupili u nás!

 

Celková geometrie hrany:

Geometrie hran lyží


VYVÁŽENÍ LYŽÍ - víc se dozvíte ZDE


 

POZICE VÁZÁNÍ NA LYŽÍCH

Tenhle údaj / parametr je nejméně tak důležitý, jako broušní hran - tak úzce spolu souvisí, že jsem ho zařadil rovnou do článku o broušení hran.

Pokud máte vázání na lyžích umístěné příliš vzadu, a lyže mají ještě k tomu široké špičky - nastane problém. Lyže mají příliš dlouhou špičku = páku ve smyku. Lyže jsou pak špatně vyvážené...

Tah za špičku je ve smyku tak velký (díky dlouhé páce špiček oproti délce patek), že Vám špičky citelně tahají lyže do směru oblouku = nakloníte se doprava a smýkáte - špičky lyží Vám začnou vytáčet nohu v kotníku také doprava. Delší špičky (nebo ostré hrany ve špičce) Vám sice pomáhají zatáčet - ale při brždění (a každý oblouk ve smyku je brždění) je dost velká dřina udržet lyže v klidu.

PROTO - vyvažte si dokonale Vaše lyže hned jak se dostanete na sníh.

Pokud máte na lyžích rentalové vázání - co to je - najdete ZDE - pak se lyže vyvažují bez větších problémů - takže znovu:

Tahají Vás špičky?

  • Posuňte celé vázání dopředu - tím zkrátíte páku špiček ve smyku a odpor se znatelně zmenší

Nepomohlo?

  • Odkloňte hrany více od skluznice - až do 1,5°

Pořád to není ono?

  • Trochu otupte hrany nejprve daleko od vázání - někdy můžete až na 45° / tím zkrátíte aktivní špičky - je to jako úprava Rocker, ale s lepší vodivostí lyží
  • Pokud pořád cítíte nepříjemný tah špiček - pak musí vázání dolů a musí se "převrtat" = posunout ještě dopředu. To už je vada z výroby.... Vaše lyže v praxi nikdo nezkoušel :-(

Posunování vázání Vám ovlivní ještě další vlastnosti lyží - více ZDE

 


 

CO MŮŽETE K SERVISU POTŘEBOVAT:  


Sort by:
Number of products on page:
DOPORUČUJE WEX
Suchý teflon - sprej PTFE - KIM TEC

Suchý teflon - sprej PTFE - KIM TEC

Speciální prostředek pro suché mazání / odstraní vrzání lyžařských bot - usnadní obouvání.
159,00 Kč
(6.36 €)
Product detail
Ostřič - brousek na hrany - bok - skluznice - SWIX Edger 2x2

Ostřič - brousek na hrany - bok - skluzn...

Ostřič hran - brousek - MINI - UNI
390,00 Kč
(15.6 €)
Product detail
Náhradní pilník do úhelníku - brousku na hrany VOLA

Náhradní pilník do úhelníku - brousku na...

Náhradní pilník pro ostřič hran - úhelník
410,00 Kč
(16.4 €)
Product detail
Včetně pilníku
Brousek na hrany VOLA Racing Sharp

Brousek na hrany VOLA Racing Sharp

Ostřič hran - pilník pro ostření hran - brousí od skluznice i z boku!
550,00 Kč
(22 €)
Product detail
Diamantový srovnávač hran VOLA - DIAMOND FILE 200

Diamantový srovnávač hran VOLA - DIAMOND...

Jemný pilník - diamantový srovnávač otřepů hran
719,00 Kč
(28.76 €)
Product detail
Diamantový srovnávač hran VAUHTI - DIAMOND FILE 600

Diamantový srovnávač hran VAUHTI - DIAMO...

Jemný pilník - diamantový srovnávač otřepů hran - leštící
790,00 Kč
(31.6 €)
Product detail
Bez pilníku
Brousek na hrany - úhelník od skluznice - VOLA - 0,5-1,5°

Brousek na hrany - úhelník od skluznice ...

Ostřič hran - úhelník - od skluznice. BEZ PILNÍKU (objednejte zvlášť)
990,00 Kč
(39.6 €)
Product detail