Categories
Subcategory
Availability
Sort by:
Number of products on page:

Kolečka a jak na ně

Článek - kolečka kolečkových bruslí

KOLEČKA KOLEČKOVÝCH BRUSLÍ

I na tom záleží....

Kolečka bruslí dostanou často hodně zabrat - následující ukázka je ze sjezdu ze Šumavského špičáku - převýšení 170m na 3km ... víc už asi kolečkům dát zabrat nemůžete - stačily mi 3 jízdy - a ze zadních koleček zbyly pouze malinké obroučky.

UKÁZKA

Určitě se nebudu rozepisovat o "zaručených kvalitách" takových nebo makových koleček - internet je plný informací, stačí si trochu zagooglovat - a stejně z toho budete magor jako já :-)
Někdo je nadšený z koleček od K2, někdo nedá dopustit na Powerline - a jiný zase na Tempisch nebo Rollerblade / nikdo z nich asi netuší, že 90% koleček je vyráběno u jediného výrobce v Asii - a jen se potisknou různými značkami a různými barvičkami...
Ano - tvrdost gumy u koleček určitě hraje svoji roli, ale poradit je problém - vše totiž zase bude záviset na váze jezdce, konstrukci brusle a převládajícím povrchu + rychlostech - takže jako vždy, alchymie... jako u lyží.

Stačí ale, když trochu zapojíte logické myšlení, a pokud nejste právě závodník a nepožadujete pro přesně stanovené specifické povrchy, rychlosti a váhu to nej... výkony, pak uvažujte se mnou:

Často slyším - kolečka jsou tak drahá, že si raději koupím nové brusle..
Ano - kolečka jsou určitě nekřesťansky drahá. Mohla by klidně stát polovinu, ale to už tak v tomhle spotřebním světě bývá - spotřebák je vždy relativně dražší než trvanlivé zboží...
Ale uvažujte - určitě se vyplatí rovnou kupovat nové brusle? Především v případě, že Vám bota sedí, nedře, a není poškozená?
Nové brusle koupíte od 1700 (výprodeje a slevy) do XX00 Kč. Pokud koupíte ty nejlevnější, asi tam budou také kolečka měkčí, a menší - takže - zase moc dlouho nevydrží. 
Takže - za rok/dva, jste stejně daleko jako teď - potřebuji kolečka - koupím asi hned nové brusle. Sada koleček (slušná tvrdost a průměrná velikost kolem 80mm pro rekreační ježdění) vás vyjde pro pár bruslí  do 1000,- Kč. Bez ložisek - ta většinou 1-2 výměny vydrží. Když nevydrží, tak dáte cca 1500,- za sadu.

Nové brusle za 1500,- Kč s takovými kolečky, jaké za tuhle cenu koupíte samostatně, budete těžko hledat. Takže - koupíte celé brusle a prodělali jste něco kolem 500,- Kč. Ale - dvouletá botička je ještě na 100% ok! Pokud netlačí .... opravdu se vyplatí ji vyhodit ?!? A je tady pořád riziko - budou mi ty nové sedět i za dva roky jako ty původní?

Ať počítám jak počítám, nová kolečka VŽDY vyjdou výhodněji - tedy pokud je botička v pořádku, nemám s ní problém, není vyšlapaná - nedře a není poškozená... Spousta uživatelů to řeší radikálně - když nové brusle, tak už "pořádné". A vyplázne hned více jak 4500,-
Jenomže - za rok/za dva nebo tři - je zase po kolečkách... A jsem zase na začátku = budu zase raději vyhazovat tak drahé brusle ?!?

+ RIZIKO - brusle mají často rozdílnou konstrukci. Netušíte to často vy - ani prodejce. Nejde jenom o celkovou konstrukci (Fitness, Freestyle, Speed atd.), ale někdy se dva stejné modely ze stejné kategorie (např. FITNESS) liší třeba jenom naúhlováním boty na držáku bruslí, posunem koleček pod botou více dopředu/dozadu - a chování v jízdě je náhle i ve stejné kategorii bruslí úplně jiné.... pokud tohle nevíte, a při koupi si parametry neproměříte, budete možná dlouho a marně hledat brusle, které se chovají úplně stejně = třeba skvěle - jako vaše dosavadní brusle, na které jste zvyklí.... Takovou změnou můžete ovšem najít i lepší jízdní vlastnosti, než máte u vašich dosavadních bruslí!

Také - nová / jiná kolečka Vám VŽDY změní vlastnosti původních bruslí - a pokud se vám povede se strefit do Vaší váhy, do převládajících rychlostí a terénu - pak najednou zjistíte, že po výměně koleček vlastně máte úplně NOVÉ BRUSLE ! A to radikálně...

Protože - 90% jízdních vlastností kolečkových bruslí dělají (! u stejné konstrukce brusle !) logicky kolečka.
Bota musí jenom sedět, být pohodlná - a někomu se i musí líbit....

Můj tip pro rekreačního uživatele - při výměně koleček moc neřešte jejich značku - pokud nejste právě závodník, a nenalítáte tisíce kilometrů, moc vám to nepomůže. 90% z Vás různou značku pod nohama prostě nepozná. Poznáte (možná) pouze různou kvalitu - časem, pokud jste náruživý jezdec a nalétáte stovky kilometrů...

Pokud ale jezdíte pouze rekreačně - značkový rozdíl nepoznáte. Nehledě na to, že většina "značek" si kolečka nechává vyrábět u stejného UNI výrobce - většinou v Asii....
Takže - jednou si koupíte kolečka od K2, budete s nimi spokojeni - a po 2-3 letech při jejich výměně a zakoupení opět značkových koleček od K2 budete rozčarováni (nebo naopak) - protože za těch pár měsíců se zase vyrábí u stejného rozměru kolečka z jiné směsi (to výrobce neuvádí), a nebo úplně někde jinde - a nebo jenom "chytíte serii" vyrobenou jinde, než vaše původní Ká-dvojky....

Při volbě nových koleček (a i bruslí) pouze přemýšlejte logicky. Možná Vám pomůže následující úvaha.

Pro rekreačního uživatele je důležité - několik bodů pro dobrou volbu:

  1. Velikost koleček je omezená použitým držákem pod botou = před zakoupením nových koleček si zjistěte, jakou maximální velikost koleček můžete použít
  2. Pokud více vážíte - volte kolečka hlavně tvrdší (a také třeba větší). 
  3. Pokud chcete jezdit rychleji - volte kolečka vždy větší (a pak i tvrdší)
  4. Pokud se jen tak rekreačně plahočíte, můžete koupit cokoliv - ale nekupujte si kolečka moc tvrdá - bude to hodně drncat a trochu víc klouzat / volte opět podle váhy = lehčí = měkčí. Velikost volte do 80mm..  U bruslí bych volil co nejkratší držák (více info dále v textu)
  5. Pokud není u vás skvělý asfalt - volte měkčí kolečka - a klidně větší 
  6. Pokud to pálíte hlavně po krásném asfaltu, bez prudších zatáček - můžete přitvrdit
  7. Čím tvrdší kolečka pod lehkým jezdcem, tím víc vám budou "klouzat do strany" = při odrazech i v zatáčce. Ale na dobrém asfaltu budou rychlejší..
  8. Čím delší držák koleček, a čím dál máte zadní kolečko od paty boty, tím jsou brusle hůře ovladatelné = jsou ale stabilnější v přímé jízdě
  9. Čím kratší držák koleček, a čím více je zadní kolečko zasunuté pod patu brusle, tím ovladatelnější a méně náročné budete mít brusle.
  10. Čím dále (výše) bude špička boty od horní hrany kolečka, tím budou brusle stabilnější při náklonu dopředu a budou mít větší záběr - ale někdo nebude mít moc dobrý pocit z "Chaplinovy boty" a může přepadávat dozadu...
  11. Čím menší bude odstup spodní hrany špičky boty od předního kolečka, tím příjemněji se bude v bruslích stát - musíte mít ale cit pro náklon dopředu, protože při větším náklonu budete mít tendenci "přepadávat přes špičku"... brusle ale budou skvěle stabilní dozadu, i při prudkém brždění krátkým obloučkem přes patu budou mít úžasnou ovladatelnost a záběr...

Rozdíly v konstrukci brusle mají také velký vliv na jízdní vlastnosti - proto do obchodu VŽDY se starou bruslí + METREM !!!!

Jízdní vlastnosti si také můžete upravit změnou následujících parametrů - stabilita v přímém směru / ovladatelnost bruslí se mění:

  • - delším / kratším držákem koleček
  • - podsunutím / vysunutím zadního - předního kolečka pod botou
  • - tvrdostí a velikostí koleček

Větší a tvrdší kolečka Vám způsobí:

  • lepší stranovou rovnováhu v kotníku
  • horší brždění špalíkem (budete dál od asfaltu a budete muset víc "podřepnout" při brždění)
  • nenadřete se jako s měkčími a menšími kolečky - ale vyšší rychlosti = větší problém zastavit

Takže - vše je jenom o logické úvaze a kombinaci.... Jízdní vlastnosti i vašich starých bruslí si nyní můžete sami upravit.

Pokud jste už něco na kolečkách najezdili, a jejich stav vyžaduje výměnu, zjistěte si jakou velikost a tvrdost mají Vaše stará kolečka - a od toho vycházejte.

Viz. popsaných 11 bodů.

A ty nové boty? Ty vyměňte, až to bude opravdu nevyhnutelně nutné, nebo budete chtít změnit jízdní vlastnosti bruslí jinou konstrukcí - NIKDY nevíte, jestli se Vám nová bota časem nerozšlápne hůř, než ta stará, jestli se strefíte do stejné konstrukce ( MĚŘTE !!!) atd. - a pak budete (můžete) trpět. nejen psychicky - ale i fyzicky....

Znovu - pro rekreační využívání kolečkových bruslí platí -  90% jízdních vlastností u stejné boty dělají KOLEČKA.
A proto - investice do nových koleček = často výhodnější než investice do NOVÝCH BRUSLÍ

A to nejlepší na konec - všude se píše - větší kolečka jsou rychlejší, ale hůře ovladatelná..... 
Tak jsem vzal starší brusle, ponechal jsem na jedné brusli kolečka 72 / 80A, na druhou jsem namontovoval kolečka větší - 80 / 82A - a - SVĚTE DIV SE - ŽÁDNÝ ROZDÍL !!

Stejný odpor v jízdě, ovladatelnost větších koleček byla kupodivu lepší - přisuzuji to tvrdší gumě.
Tedy - u tohoto poměru nebyl takový rozdíl, aby jej byl normální uživatel schopen rozeznat. Takže?

Pokud chcete rozdíl v rychlostech, musíte volit hraniční hodnoty - tedy kolečka GIGA. Mohou být i tvrdší - pomůže to v rychlosti více, než změna velikostí koleček....

 

 

MÁME NA SKLADĚ / A PRÁVĚ JSME ZLEVNILI (výprodej):


 

Sort by:
Number of products on page:
Cena za 1ks
Kolečka HEAD - brusle, odrážedlo LukiCar - vel. 90mm

Kolečka HEAD - brusle, odrážedlo LukiCar...

Kolečka 90mm - kolečko pro odrážedla, brusle
90,00 Kč
(3.6 €)
Product detail
Balení 8ks
Kuličková in-line ložiska TEMPISH - ABEC 7 Chrome - sada 8ks

Kuličková in-line ložiska TEMPISH - ABEC...

Kuličková ložiska TEMPISH do IN-Line bruslí / ABEC 7
203,00 Kč
(8.12 €)
290,00 Kč (11.6 €)
-30%
Product detail
Balení 4ks
Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle - 76x24 82A - CATCH

Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle -...

Náhradní kolečka TEMPISH 76 pro kolečkové brusle
203,00 Kč
(8.12 €)
290,00 Kč (11.6 €)
-30%
Product detail
Balení 8ks
Kuličková in-line ložiska ABEC 9 Chrome - sada 8ks

Kuličková in-line ložiska ABEC 9 Chrome ...

Kuličková ložiska TEMPISH 9 do IN-Line bruslí
224,00 Kč
(8.96 €)
320,00 Kč (12.8 €)
-30%
Product detail
Balení 4ks
Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle - 80x24 82A - CATCH

Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle -...

Náhradní kolečka TEMPISH 80 pro kolečkové brusle
245,00 Kč
(9.8 €)
350,00 Kč (14 €)
-30%
Product detail
Sada 8ks
Kuličková in-line ložiska TEMPISH ILQ 7 TWINCAM - sada 8ks

Kuličková in-line ložiska TEMPISH ILQ 7 ...

Kuličková ložiska TEMPISH 7 do IN-Line bruslí
273,00 Kč
(10.92 €)
390,00 Kč (15.6 €)
-30%
Product detail
Balení 4ks
Kolečka pro in-line Powerslide Freeway - 80x24 82A - 4 ks

Kolečka pro in-line Powerslide Freeway -...

Náhradní kolečka Powerslide 80 pro kolečkové brusle
336,00 Kč
(13.44 €)
Product detail
Balení 4ks
Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle - 84x24 85A - sada A

Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle -...

Náhradní kolečka TEMPISH 84 pro kolečkové brusle
406,00 Kč
(16.24 €)
580,00 Kč (23.2 €)
-30%
Product detail
Balení 4ks
Kolečka K2 - pro kolečkové brusle - velikost 80x24 82A - 4ks

Kolečka K2 - pro kolečkové brusle - veli...

Náhradní kolečka pro kolečkové brusle - velikost 80
406,00 Kč
(16.24 €)
Product detail
Balení 4ks
Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle - 84x24 85A - sada B

Kolečka TEMPISH - pro kolečkové brusle -...

Náhradní kolečka TEMPISH 84 pro kolečkové brusle
406,00 Kč
(16.24 €)
580,00 Kč (23.2 €)
-30%
Product detail
Balení 4ks
Kolečka K2 - pro kolečkové brusle - velikost 84x24 82A - 4ks

Kolečka K2 - pro kolečkové brusle - veli...

Náhradní kolečka K2 84 - pro kolečkové brusle
520,00 Kč
(20.8 €)
Product detail
Balení 16ks
Kuličková in-line ložiska TEMPISH HI-SPEED TRT11 - sada 16ks

Kuličková in-line ložiska TEMPISH HI-SPE...

Kuličková ložiska TEMPISH 11 do IN-Line bruslí
623,00 Kč
(24.92 €)
890,00 Kč (35.6 €)
-30%
Product detail
Show more products