Prosíme - nepoužívejte v objednávkách a při registraci adresu GMAIL.COM !!

ESHOP
Parametry
Výrobce
řadit:
Počet produktů na stránce:

Vázání

Na textech pracuji jako ĎAS ....

HLAVNÍ KATEGORIE: Krátké lyže pro skialp


Další podkategorie:   Lyže do 1m / Lyže nad 1m / Naše zkušenosti


 SKIALPY - turistika na krátkých lyžích - a já...

Každá rada pro začátek dobrá - každý poznatek od "neprofesionála" potěší....
 

 

 

 Tak tady POZOR !

Problematika nejvhodnějšího stoupacího vázání, ideálního pro klasické lyžování - smyk, carving + jednoduché výstupy

Strávil jsem hledáním optimálního modelu univerzálního vázání několik dní - při přípravě nových setů, které by mohly být opět velice zajímavou a atraktivní novinkou v lyžařském světě - kratší nebo krátké lyže využitelné i pro jednoduchou turistiku.

Pečlivě jsem zkoušel všechny vlastnosti několika vázání a zde je výsledek:
Skvělé - a asi to nejlepší vázání, které slouží plnohodnotně nejen pro skialp, ale zároveň i pro plnohodnotné lyžování (to je podmínka), musí být RÁMOVÉ s patou, která se zasunuje do kolejničky pevně našroubované na lyži - musí tedy mít patu s pevnou aretací lyžařské boty tak, jako u klasického sjezdového vázání. Musí mít tedy zacvakávací patu - ne jen takovou malou plastovou páčku samostatně přidělanou za lyžařskou botou na lyži - či podobné jiné odlehčené konstrukce.

Hlavně varuji před uchycením pouze na "piny" - tedy jen takové boční úchytky ve špičce a patě lyže ve spojením s miniaturní páčkou na patce. To je skvělé vázání na převažující turistiku, pro klasické lyžování si ale jízdní vlastnosti lyží zásadně změníte K HORŠÍMU.

Proč:

Pokud máte lyže jen malinko širší než je klasická skialpová lyže (ta je většinou úzká a lehká) - tedy máte lyže obecně nad 80/85mm pod botou a nad 110 ve špičce - musíte především zajistit plnou a stoprocentní aretaci celé boty proti bočnímu vyklápění.
Na vázání působí při sjezdu na pevném podkladě (upravená sjezdovka) ve smyku obrovské síly - to samé i v carvingovém oblouku. Tyhle síly jsou mnohonásobně vyšší, než při klasické skialpové chůzi, nebo při sjezdu v měkkém - neupraveném sněhu - a ještě k tomu na úzké lyži.

Každé odlehčené skialpové vázání je konstruované především pro chůzi + sjezd v neupraveném sněhu.

Pokud jej pak použijete na širších (a třeba také kratších) lyžích, a pokud vážíte nad 75kg - a chcete klasicky lyžovat na pevném podkladu, máte náhle pocit, že lyže nemají hrany - smýkají o 30-50% více než lyže s klasickým sjezdovým vázáním, nedrží směr a je to dost únavné "hlídání a honění lyží po svahu".

Bota musí mít plnou - tedy 100%  fixaci k lyži ve špičce a hlavně v patě vázání! I malé boční vyklopení boty ve vázání mimo osu lyže (stačí opravdu jen 1mm) vám zajistí pocit tupé hrany - lyže prostě nedokáže plně zabrat hranou a více ujíždí do stran.
Brždění je delší - smyk je "měkčí" a carving nepříjemný. je to to samé, jako kdyby vám někdo naúhloval odklon hran od skluznice místo 0,5°až na 1,5 - 2,5°. Dost běs...

Často mi skialpinisté oponují - " ... já tohle vázání mám, ale nic zvláštního nepociťuji - normálně s nim i lyžuju...".
Ano - ale nic nepociťujete jen proto, že nemáte možnost okamžitého srovnání. Dejte na stejnou (ale oparvdu na stejnou = stejně dlouhou, stejně širokou a stejně tvrdou !!!) lyži pevné rámové vázání s tvrdou aretací paty - a vytuhnete zděšením, jaký je to rozdíl...

Nejdokonalejší jízdní vlastnosti vyřeší zatím na trhu jedno z mála plnohodnotných rámových vázání - Marker TOUR F10.

Protože většina našich zákazníků požaduje využití kratších lyží především pro sjezd na sjezdovkách - a jen doplňkově pro skialp / tedy jednoduchou turistiku / montujeme na naše lyže pouze a jenom tohle vázání.

A nepřesvědčíte mne, abych Vám tam namontoval pro tohle využití lyží nějaké jiné...

Všechna ostatní vázání způsobují zvýšený smyk a zhorší držení lyží na hraně.

Možná namítnete, že je tu ještě jeden model "rámového stoupacího vázání" a s dokonalou aretací - Tyrolia Adrenalin.
Pro kratší lyže má tohle vázání ale jednu velkou nevýhodu - neposouvá se celé dopředu a dozadu při přepnutí na jízdu / chůzi.
A u kratších lyží potřebujeme pro chůzi v hlubším sněhu, aby se špička lyží při kroku dopředu vždy nadzvedla - a nabrala pod sebe sníh - a pro jízdu pak musí mít vázání jiný montážní bod, tedy více vepředu.
A to je špatně.

Marker se celý zasune díky předozadnímu posunu do pevných vodítek, patka se aretuje na 100% a do strany se ani nehne - tak jako u klasického sjezdového vázání. Díky předozadnímu posunu lze tak kratší lyže lépe vyvážit pro chůzi i sjezd.

Marker M10 TOUR je vázání i pro klasické sjezdy, především carving. Pevná rámová konstrukce a 100% aretace boty pro sjezd zajišťuje dokonalý přenos tlaků do hran lyží. O tomto efektu si u páteřových odlehčených vázání můžete jen nechat zdát.
Vyšší postavení nad lyží a pevné uchycení špičky a paty na široké podložce a v širokých nastavitelných čelistech špičky dodávají lyžím opravdu exkluzivní pocit z jízdy i na tvrdém povrchu.
Především z tohoto důvodu nedodáváme na naše lyže žádný jiný model skialpového vázání - pak by došlo k totálnímu znehodnocení jízdních vlastností lyží. Tohle Vázání se chová jako 100% carvingová mašina.

* (POZNÁMKA - prosím, nepřesvědčujte mne pořád dokola, že existují jiné ideální alternativy třeba i lehčího skialpového vázání - já opravdu vím, že skialpových vázání je na trhu spousta - ale ani jeden ze současných modelů nedokáže tak dokonale přenášet přímý tlak na hranu ve sjezdu, jako mnou použávaný Marker F10. A naše alternativa je UNI lyže = 40% na lehkou turistiku - a 60% na klasické sportovnější lyžování. Tady nemá tohle vázání konkurenci. 100% všech nevěřících Tomášů, kteří mi pořád dokola tvrdí, že ONI mají jiné vázání a také je dobré - a také na něm sjíždějí po upravených sjezdovkách - nemělo přímé srovnání. Teprve pak by se jim protáhly obličeje až na zem - každé jiné vázání (především s uchycením na boční spiny a pak páteřová vázání s nepřímo aretovanou patou) způsobí u takto širokých lyží na tvrdém povrchu vyklánění boty, a pak je o 30-40% menší záběr hrany a větší smýkavost. Lyže nedrží tak dokonale na hraně a to ani v traverzu / zvlášť u těžšího lyžaře / a při sportovní jízdě na hraně je to naprosto nesrovnatelný rozdíl. Tajemství 100% držení boty ve sjezdu je jednak v předních čelistech vázání a pak - a to především - v uchycení paty, která celým blokem zajíždí pro sjezd do aretační kolejnice. Bota se pak do stran nevykloní ani o 1mm - to se bohužel děje u vázání páteřových, kde je patka pouze zajištěná zacvaknutím pod malou páčku bez zasunutí paty do pevných kolejnic.
Druhá gigantická výhoda vázání M10 TOUR - při přepnutí na chůzi se celé vázání posouvá o 5cm dozadu - a tím se lyže stávají vyváženější pro chůzi i pro sjezd.
Vázání, které se při přepínání neposune - můžete nastavit jen a jenom na skialp - a pro sjezd už to je katastrofa. Pro občasný sjezd - ok - pro celodennní lyžování nepoužitelné, protože nemůžete doladit ideální montážní bod! U posouvacího vázání se trefíte minimálně o 60% lépe do ideální pozice.
Třetí obrovská výhoda pro klasické lyžování především u krátkých lyží - zadní podpěrkou lze nastavit tvrdost paty lyže - pouze tím, že podpěrku vyjmete - lyže pak vzadu změkne - při ponechání opěrky na místě pro klasické lyžování se paty lyží vyztuží.) *

Opravdu nenajdete na trhu lepší UNI vázání pro sjezd / carv / a základní turistiku. Jen škoda, že to není klasický rental (posouvá se jenom pata, i když o značnou délku = dostatečnou pro většinu pánských bot).
Výborná vychytávka je nastavení výšky předních čelistí - i v klasické lyžařské botě není pak lyžování ani chůze žádný problém, pro chůzi není cítit téměř vůbec žádná váha (boty se posouvají s lyžemi po sněhu) - skvělé.
Poměrně spolehlivě drží pod patou i podpůrný stojánek pro dvojí nastavení výšky paty pro chůzi - a opravdu jsem obě (vlastně všechny tři) pozice plně využil...

WEX

 


KAM DÁL:   Lyže, boty, hole / Stoupací pásy  / Vázání

 
řadit:
Počet produktů na stránce:
NOVINKA
Montáž skialpového / turistického vázání na sjezdové lyže

Montáž skialpového / turistického vázání...

Montáž turistického vázání na Vaše sjezdové lyže / krátké, sjezdové, turistické / cena za předělání 1 páru:
250,00 Kč
(10,20 €)
Detail produktu
Vázání tour i carv
SKLADEM
Marker TOUR F10 - S - 265-325mm

Marker TOUR F10 - S - 265-325mm

Turistické vázání - S krátké / sk.C / plná cena 8990,- / v setu s lyžemi sleva -30%
6 293,00 Kč
(256,86 €)
Detail produktu
Vázání tour i carv
SKLADEM
Marker TOUR F10 - L - 305-365mm - W-B

Marker TOUR F10 - L - 305-365mm - W-B

Turistické vázání - L - dlouhé / sk.C / plná cena 8990,- / v setu s lyžemi sleva -30%
6 293,00 Kč
(256,86 €)
Detail produktu
X

K ukládání nastavení a fungování všech funkcí webu využíváme vybrané soubory cookies. Plnou funkci webu můžete buď odsouhlasit, zakázat, ignorovat, nebo omezit vlastním nastavením. Více o cookies

Povolit všechny cookies
NASTAVIT COOKIES
Nesouhlasím s plnou funkcí