Prosíme - nepoužívejte v objednávkách a při registraci adresu GMAIL.COM !!

ESHOP
řadit:
Počet produktů na stránce:

Stoupací pásy

HLAVNÍ KATEGORIE: Krátké lyže pro skialp


Další podkategorie:   Lyže do 1m / Lyže nad 1m / Naše zkušenosti


 SKIALPY - turistika na krátkých lyžích - a jak je to se stoupacími pásy

 

 

Varování  A nyní velký POZOR  Varování

 Jak pečovat o lepící vrstvu u stoupacích pásů 

Tento článek nepřebírá ani jedno slovíčko z textů všeobecně dostupných na internetu, ale jedná se pouze a jenom o osobní zkušenosti autora.


Zásadní problém lepící plochy všech stoupacích pásů je postupné ztrácení lepících schopností = pomalé vysychání lepidla.
Za 90% problémů si může sám lyžař / za 10% výrobce .

Vyjmenuji Vám postupně všechny problémy, kterých je bezpodmínečně nutné se vyvarovat / mluvíme zde o pásech s klasickým lepidlem HOTMELT - tedy ne o pásech bezlepidlových:

  1. znečištění lepící plochy (lepidla) stoupacích pásů

    Jak tomu zamezit:
    - pásy si vždy nalepte na skluznici již doma - nemusíte se s tím prasit na svahu nebo na parkovišti
    - pro přenos samostatných pásů používejte transportní mřížku / lepší je hladká folie + ČISTOU IGELITOVOU TAŠKU
    - zabraňte pádu pásu bez nalepené folie na zem
    - nikdy neslepujte pásy lepící vrstvou k sobě! Při znečištění jednoho pásu se nečistoty přilepují i na druhý pás!
    - před nalepením pásů dokonale vyleštěte a očištěte skuznici
    Jak opravit:
    - odstraněním nečistot pomocí pinzety a horkovzdušné pistole
    - pomocí lepící pásky
    - výměnou lepící vrstvy

    LEŠTĚNÍ a příprava skluznice pod pásy

    Koutoučky je možné občas zakoupit ZDE
     
  2. vyschnutí lepící vrsty

    Jak tomu zamezit:
    POZOR NIKDY, NIKDY, NIKDY, NIKDY - nikdy na pásech nenechávejte dlouhodobě (kromě krátkodobého transportu po ukončení výstupu) separační mřížku - ta je určená POUZE pro přenášení = mřížku po přenosu okamžitě odstraňte
    Dlouhodobým uložením pásů s nalepenou separační mřížkou se vytlačí mřížka do lepidla a lepidlo se nakouskuje na malé kostičky. Ty pak mnohem rychleji vyschnou a ztvrdnou, zároveň ztrácí celá plocha přilnavost tím, že lepící plochu díky kostičkám zmenšíte až o 40%.

    - transportní mřížku do lepidla NIKDY nezamačkávejte silou !
    - pásy dlouhodobě ukládejte pouze s nalepenou krycí folií s teflonem - uložte do tmy a chladna / ideálně narovnané
    - jakmile necháte přes léto pásy zlomené, lepící vrstva se po jejich narovnání v ohybu natrhá - a rychleji vyschne
    - pásy nesušte na slunci nebo na topení - lepící stranou ke slunci nebo k topení už vůbec ne
    - nedovolte servisu (a nedělejte to ani vy) ihned po výměně lepící vrstvy vmáčknutí transportní mřížky do čerstvého lepidla. TO JE NA RÁNU LOPATOU !
    Vytrhání plochy lepidla na pásech
    Vytrhání plochy lepidla na pásech
    - nikdy neslepujte pásy lepící vrstvou k sobě! Při odlepování = trhání pásů od sebe - pak vytrháte mikročástečky lepidla, tím zhrubne lepící plocha - a pásy drží stále hůř a hůř. Širší pásy už také od sebe nemusíte vůbec odtrhnout, zvláště v teple.
    Jak opravit:
    - buď nám pásy pošlete, lepidlo Vám zregenerujeme a obnovíme na 100% lepící schopnosti / vyleštíme a přelisujeme - uvedeme lepící plochu téměř do původního stavu / POZOR - renovujeme pouze pásy do šířky 115 mm !
    - nebo si vyměňte (nechte vyměnit) celou lepící vrstvu (trochu dražší a pracnější)
     
  3. Nekupujte si pásy s bezlepidlovou technologií ct40
    -
    především varuji před modelem Colltex ct40. Lepí jen jako nové - pak můžete dělat co chtete, po několika výstupech je po lepících schopnostech - a opravu zatím nikdo nevyřešil / snad jen zmíním náš pokus potáhnout původní vrstvu novým klasickým lepidlem - a čekáme na hlášení majitele zda se to osvědčilo. Pásy chtěl jinak vyhodit... zatím to prý drží (druhou sezónu)...
    Další bezlepidlové technologie jsou snad lepší, ale nemám s nimi zkušenosti
     
  4. Nevěřte závodníkům / řiďte se vlastním rozumem
    - rady profesionálních závodníků jsou pro úplně jiné uživatele (například slepit pásy k sobě bez mřížky a hodit za bundu)
    - každý závodník potřebuje ty nejdražší materiály a pásů mají celé hromady / tak jaké zkušenosti od nich chcete získat
    - uživatelské doby jejich materiálů jsou úplně někde jinde (neviděl jsem moc závodníků s 30x použitým pásem)
    - způsob používání vybavení je úplně někde jinde
    - šířka pásů pro závody není ta Vaše šířka - pásy nad 12 cm od sebe roztrhne jen býk - a vyrve přitom VŽDY i mikročástečky - někdy i celé kusy lepidla.
    - způsob přenášení pásů je úplně o něčem jiném
    - jim často opravuje pásy úplně někdo jiný a většinou je to nestojí ani korunu

 

Trochu více na téma stoupací pásy:

Před prvním složením setu a před prvním "výšlapem" jsem několik nocí nespal. Nejsem nadšený v žádném davu - nerad opisuji a hulákám co se kde píše a nerad chodím s davem. Vždycky si myslím, že by VŠECHNO mohlo jít určitě lépe - a jinak.
Takže jsem si také nejprve myslel, že drahé, nákladné a složité stoupací pásy nemusí být úplně takové, jaké se prodávají - musí stačit něco menšího - levnějšího - jednoduššího. Délkou, šířkou i způsobem připnutí - a hlavně cenou.

Omyl - nestačí. Tedy - nestačí vždy.

Zkoušel jsem úplně všechno - a úplně všechno narazilo na určitou hranici, kdy to pak nestačilo. Nabyl jsem neuvěřitelné množství zkušeností s kobercovou páskou, s kousky koberců, s umístěním stoupacích podložek a "vynálezů" na skluznici v různých místech - a nakonec jsem stejně skončil u klasického a osvědčeného (i když drahého a složitého) materiálu - nalepovacího stoupacího pásu.

To jediné, co jsem pozměnil, je způsob uchycení stoupacích pásů - a pro určité využití také tvar pásů. Nápady se osvědčil, pásy jsou výrobně levnější, snazší pro výrobu i pro obsluhu - a spolehlivější při používání. Standardní provedení mi prostě nesedlo - drahé, složité při výrobě, nespolehlivé....
Přišel jsem také na to, jak zaschlé lepidlo zrenovovat - obnovit 100% lepící schopnosti i bez výměny lepidla. Asi jako první - a asi i jediný na světě - (protože ač jsem proháněl strýčka Googla v mnoha řečích dlouhé večery, nikde jsem tuto možnost nenašel). Nikdo nikde renovaci lepící plochy bez výměny lepidla nepopisuje - a asi neumí. Nikdo mi nedokázal poradit, jak uvést zaschlé a nelepící lepidlo do původního stavu.. Od horské služby mne vyhnali s tím, že nemám vymýšlet píč...., že každěj ví, že tohle nejde.

Já něvěděl  "že to nejde" - a tak dne dokážu lepidlo zrenovovat i bez jeho výměny, uvést do původního stavu vytrhanou plochu lepidla i změkčit již hodně zatvrdlou a nelepící vrstvu původního lepidla.

Více info k pásům:
Pokud necháte při výrobě pásů hrany lyží bez pokrytí pásem, pak lyže ve stoupání v traverzu (ale pouze na tvrdém sněhu = zmrzlém nebo upraveném rolbou) podkluzují dozadu. V měkkém sněhu v traverzu nepocítíte žádný problém - to je asi všeobecně známé. Pokud pásem pokryjete i hranu - pak zase v traverzu na tvrdém povrchu ujíždí hrany ze svahu - do strany.... to je také známé - pouze na to znovu upozorňuji.

Při výrobě pásů je tedy nutné najít kompromis mezi stoupáním a úhlem traverzu - ale počítejte s tím, že na plnohodnotné výstupy v těžkých podmínkách nejsou "kraťasy" - tedy lyže pod 130cm - už ideální lyže / ještě samozřejmě řešíme zatížení a třeba věk lyžaře. 30kg živé váhy na 130cm délky lyží se šířkou na špičce kolem 130cm je už jiné kafe.
Pás a lyže jsou ve výstupu u kratších lyží zatížené především v zadní části - a v prudkém stoupání, prudkém traverzu a v hlubokém nebo "nepřilnavém" sněhu ta plocha pro větší váhy prostě nestačí - na náročné podmínky set s krátkou lyží (pod 140cm) není určený. Opět - záleží ale také na váze lyžaře !!!

Na sjezdovkách do "červeného stoupání" = modrá a červená sjezdovka - s pevnějším podkladem - skvělé. Ovladatelné, lehké, spolehlivé. Na turistiku lesem - po stezkách, rovinách a na sjezdy po českých horách - bezkonkurenční. Lehké - skladné - ovladatelné. Při osazení speciálními TURISTICKÝMI pásy - docílíte i skvělého a téměř volného skluzu.

V čerstvém sněhu nad 30cm bych ovšem nikam daleko nevyrážel - záleží na jeho hustotě a únosnosti, krátká a více zatížená patka se umí hodně hluboko propadnout a pohyb vpřed je pak náročnější. Také turistické pásy v měkounkém prašanu přestanou fungovat - tady pak potřebujete pásy stoupací, které pokrývají celou skluznici.
Pro průměrné podmínky platí = kam vyrazíte na běžkách, tam tyhle kratší  "UNI Skialpy" hrají PRIM - krátké lyže jsou skvělé, jednodušší pro manipulaci a výborně ovladatelné. Krátké lyže také dokonale nahradí sněžnice (především délka mezi 100 - 130cm) - s mnoha výhodami.

Našel jsem si svůj styl - a u metrových lyží i možnost chůze "přes patu" ohromila nejen mne, ale i kolem jdoucí "klasiky" - 90% se zastaví - a nevěřícně zírá. Nevěří. Jen tak věřit nelze - musí se to vyzkoušet.
Chce to také grif - a pak je chůze s touhle délkou vážně požitek.... opravdu 100% náhrada za neohrabané sněžnice !!!

Pásy je doporučeno mazat - pak i skluz na rovině nebo krátký sjezd netahá tak silně za nohy - i když - u stoupacích pásů to požitek stejně není. Spíš nouze - krok / krátký sun / krátké sešoupnutí z meze, kdy vám odpor pásu podráží nohy. Jinak to nejde.
Každopádně širší pásy voskujte - čím je pás širší, tím hůř klouže - a pak je to dřina. A každej vás předejde :-(
Mně předejte každej.
Pokud použijete pro delší turisiku do "modrých svahů" turistické pásy - asi se Vám tohle cestování stane drogou.Skvělé - levné - ovladatelné a spolehlivé. Skluz podobný běžkám, odraz také - kde nelze stoupat přímo, jde to traverzem - a čím měkčí sníh, tím lépe.

UPOZORNĚNÍ  Jenom pozor - vosk na pásy NIKDY nezažehlujte - měníte tak lepidlo v břečku, kterou už nemusíte dostat ze skluznice.

Ideální způsob voskování stoupacích pásů "do hloubky"

Také nepoužívejte na skluznice pod pásy vosky, které nejsou speciálně určené pod pásy - mohou chemicky reagovat s lepidlem a to změní své vlastnosti.
Dejte velký pozor u voskování chlupaté strany pásů - některé tekuté vosky se sice skvěle prosáknou do chlupů, ale také dokonale chlupy slepí do jedné tvrdé desky. ta pak ztrácí funkci při stoupání a hlavně - asi tuhle slepenou plochu už nikdy nevyčistíte... Je to dost problém. Ideální voskování chlupaté strany je tvrdým voskem - univerzálem - po směru chlupů. Ten chloupky neslepí a nějakou dobu dobře funguje.

U pásů jednu novinku asi skialpinistickému světu přináším - už jsem se zmínil výše - objevil jsem možnost, jak renovovat / regenerovat i hodně vyschlé lepidlo na pásech. Dostaneme z něj opět původní lepící schopnosti.
Je to levnější a méně pracné, než celé lepidlo seškrabávat - a nanášet nové.

Časem vyschne každé lepidlo - častým přilepováním a odlepováním zhrudkovatí - hrubší povrch rychleji zaschne - a pás lepí čím dál tím méně. Nejprve lepí jenom v teple - a pak už skoro vůbec.

Takže - několik pokusů - a vida - i hodně zaschlé lepidlo náhle lepí jako nové.

I směs špíny se tak nějak "přidružila" k lepidlu - a i ta špína skvěle lepí.
Pokud potřebujete zregenerovat zaschlé lepidlo na stoupacích pásech - jakýchkoliv - objednejte si regeneraci a zašlete pásy k nám.
Pokud bude lepidlo již extrémně špinavé a po regeneraci nebude dostatečně lepit, domluvíme se s Vámi a provedeme Vám výměnu celé plochy lepidla - cena podle délky pásu.

Pásy dokážeme dokonce i spojovat - vždy záleží na potřebě kde a proč pás spojit / prodloužit / nastavit apod. Ale jde to poměrně spolehlivě. Pokud řešíte tento problém, kontaktujte nás...

Upozornění  Používání transportní mřížky pro přenášení pásů:

Nebudete mi věřit, kolikrát jsem četl i v odborných článcích od různých "specialistů" a odborníků, že separační mřížka slouží k uskladnění stoupacích pásů.

Proboha - to může napsat jen někdo, kdo nemá svůj vlastní mozek.
Mřížka je vymyšlená pouze pro to, aby se lepící plocha při přenášení k ničemu nepřilepila - a aby se na lepidlo NIC nepřilepilo. Proto se jí říká SEPARAČNÍ mřížka.
Měla by také zabránit přilepení nečistot - ale - pokud použiji mozek, pak se může jednat pouze o nečistoty větší než jsou oka v mřížce. Takže drobky, prach, vlasy, písek a pod. pronikají vesele i mřížkou.
Takže - není vlastně tahle mřížka dost k ničemu? Proč je to tedy mřížka a ne plošná folie? V tomhle výrobce mřížek zatím nechápu...

Mřížka se totiž díky očkům časem "potopí" do lepidla a vyřeže v něm mřížkovou strukturu - kostičky. Ty rychleji vysychají a omezuje se  lepící schopnost lepidla - a to i menší styčnou plochou, která obsahuje vzduch. Ve vzniklých drážkách se také lépe uchytí nečistoty a nakostičkované lepidlo se mnohem lépe vytrhává.
Pracujte tedy s mřížkou velmi oparně - nikdy ji na pásu nenechávejte dlouhodobě a nevmačkávejte jí do lepidla.

Pracuji na tom, abych Vám co nejdříve nabídl novou krycí folii, hladkou a zároveň lehce sundavatelnou, která bude použitelná i pro dlouhodobější uskladnění pásů - a ochrání lepidlo na 100% i od drobků chleba a od písku v batohu :-) / a kterou budete moci ponechat na pásech jakkoliv dlouho... zatím hledám a zkouším různé materiály.

Upozornění  No a na závěr ještě upozornění - nepoužívejte obyčejné idelitové folie !
Chemické látky v lepidle stoupacích pásů většinu igelitových folií naleptávají - někdy je to viditelné hned (po 20-30 minutách po nalepení, folie se začně krabatit a vlnit), někdy to zjistíte až po měsíci - nebo těsně před zimou. A to bývá často už dost pozdě.
Někdy tahle folie umí splynout s lepidlem - změkne a už jí nikdy nesundáte - někdy se kroucením odchlípne a lepidlo začne vysychat.

Na 100% ochranu lepící vrstvypřed vyschnutím a znečištěním při dlouhodobém uložení pásů používejte papírovou krycí foli s jednostranným teflonem, ale ta není ideální pro přenášení - je skvělá především pro uskladnění pásů a pro pokrytí lepící vrsty po opravě. Snad se mi co nejdříve povede najít lepší materiál než je děravá mřížka nebo hrubá originální folie - nebo .... poradíte ?


Tip ULOŽENÍ STOUPACÍCH PÁSŮ NA DELŠÍ DOBU
Narovnejte pásy na desku nebo na skluznici lyží otočených skluznicemi nahoru, pásy položte lepidlem nahoru → nalepte folii na lepidlo → pás nasaďte na lyže a utáhněte na čistou skluznici tak, jako by jste vyráželi na tůru = naní nalepenou folií na skluznici.
To samé druhý pás → lyže přiložte skluznicemi (pásy) k sobě a uložte kamkoliv. Ještě doporučuji lyže stáhnout páskem k sobě POUZE UPROSTŘED - tím se folie přitáhne k pásům a máte zaručené, že ani při dlouhodobém skladování nespadne.


Krátká ukázka uchycení stoupacích pásů s upínacím systémem WEX Eco / sundání


Jakýkoliv dotaz, na který budu znát odpověď - rád zodpovím - kdykoliv  napište...

WEX

 

 

KAM DÁL:  Lyže, boty, hole / Stoupací pásy  / Vázání
 

 

 

řadit:
Počet produktů na stránce:
Kupujete 1 běžný cm
SKLADEM
Folie pro stoupací pásy š.115mm

Folie pro stoupací pásy š.115mm

Speciální ochranná papírová folie s teflonem pro stoupací pásy / š. 115mm / 1cm = 0,80 Kč
0,80 Kč
(0,03 €)
Detail produktu
INDIVIDUÁLNÍ VÝROBA
SKLADEM
JINDE NEKOUPÍTE
Turistické pásy - WEX ECO-Luxus - metráž + síťka

Turistické pásy - WEX ECO-Luxus - metráž...

Úzké turistické pásy / výroba na míru - pro jednoduchou turistiku / cena za 1cm v páru + síťka + čepy
8,40 Kč
(0,34 €)
Detail produktu
Cena za 1běžný cm
SKLADEM
Stoupací pásy - CONTOUR Mohair š 130 mm - orange

Stoupací pásy - CONTOUR Mohair š 130 mm ...

Stoupací pásy pro výrobu / metráž - šířka 130 mm - 100% Mohair
11,00 Kč
(0,45 €)
Detail produktu
INDIVIDUÁLNÍ VÝROBA
SKLADEM
JINDE NEKOUPÍTE
Stoupací pásy Wex ECO-Luxus + folie

Stoupací pásy Wex ECO-Luxus + folie

Stoupací pásy / výroba na míru / celková šířka 130mm / cena za 1bcm v páru + folie
22,00 Kč
(0,90 €)
Detail produktu
Vysoce účinný
DOČASNĚ NEDOSTUPNÉ
Čistič a odmašťovač - TECTANE

Čistič a odmašťovač - TECTANE

Univerzální čistič - odstraňuje vosk, lepidlo z pásů, odmašťuje, nepoškozuje skluznici ani plasty, bez zápachu
99,00 Kč
(4,04 €)
Detail produktu
Varianty 75/85 g
SKLADEM
VOLA Rando - SR 60 TOURING BASE (také podpásy) - 75g

VOLA Rando - SR 60 TOURING BASE (také po...

Také pro skialp pod pásy - UNI vosk + impregnace VOLA zelený 75/85g / UNI / 1g = 4,40 Kč
330,00 Kč
(13,47 €)
Detail produktu
80 g
SKLADEM
VOLA Rando - SR 60 TOURING BASE (také podpásy) - 80g

VOLA Rando - SR 60 TOURING BASE (také po...

Také pro skialp pod pásy - UNI vosk VOLA zelený 80g / 100% UNI / 1g = 4,88 Kč
390,00 Kč
(15,92 €)
Detail produktu
75 ml
SKLADEM
NOVÁ CENA
 COLLTEX - Lepidlo na stoupací pásy - tuba 75 ml

COLLTEX - Lepidlo na stoupací pásy - tu...

Lepidlo pro opravy stoupacích pásů i pro obnovu celé vrstvy
390,00 Kč
(15,92 €)
Detail produktu
2 m = 400,- Kč
SKLADEM
Mřížka COUNTOUR na přenos stoupacích pásů - š 140 mm / 2 x 1m

Mřížka COUNTOUR na přenos stoupacích pás...

Jemná síťka pro přenos stoupacích pásů - 1bm = 200,- Kč / objednávka sada 2x1m š 140mm
400,00 Kč
(16,33 €)
Detail produktu
Technologie WEX
Regenerace - renovace lepidla stoupacích pásů

Regenerace - renovace lepidla stoupacích...

Renovace lepidla / obnovení lepící schopnosti stoupacích pásů - do š. 115mm / délky 170cm
420,00 Kč
(17,14 €)
Detail produktu
X

K ukládání nastavení a fungování všech funkcí webu využíváme vybrané soubory cookies. Plnou funkci webu můžete buď odsouhlasit, zakázat, ignorovat, nebo omezit vlastním nastavením. Více o cookies

Povolit všechny cookies
NASTAVIT COOKIES
Nesouhlasím s plnou funkcí