Dnes je čtvrtek 20.7.2017 
  O nás  
  Jak nakupovat  
  Obchodní podmínky  
  Ochrana dat  
  Reklamační řád  
  Časté dotazy  
  Kontakt  
  << Zpět | Do oblíbených | Úvodní strana  

VyhledáváníVYHLEDÁVÁNÍ
 
Naše nabídka
NAŠE NABÍDKA
NovinkyPoslední aktualizace
AkceZboží v akci
SlevyVýprodej - slevy
DoporučujemeTipy na dárky skladem
BAZARBAZAR
CO JINDE NEKOUPÍTECO JINDE NEKOUPÍTE
PŮJČOVNAPŮJČOVNA
Zákazníci hodnotíZákazníci hodnotí
▼ ZIMNÍ ZBOŽÍ ▼
▼ KRÁTKÉ LYŽE ▼
SHORTIES nad 1m
▼ délka 110 - 150 cm
- lyžař 50 - 85 kg- lyžař 50 - 85 kg
- lyžař do 95 kg- lyžař do 95 kg
- lyžař do 110 kg- lyžař do 110 kg
- lyžař nad 110 kg- lyžař nad 110 kg
Více info k SHORTIESVíce info k SHORTIES
JAK přiobjednat vázáníJAK přiobjednat vázání
▼ LYŽE SNOWBLADE ▼
+ SKIBOARDY do 1m
▼ délka do 1 m
- lyžař do 80 kg- lyžař do 80 kg
- lyžař 50 - 95 kg- lyžař 50 - 95 kg
- lyžař 80 - 110 kg- lyžař 80 - 110 kg
- lyžař do 130 kg- lyžař do 130 kg
Více info SNOWBLADEVíce info SNOWBLADE
INFORMACE K LYŽÍM ▼ PORADENSTVÍ ▼
JAK VYBÍRAT ...JAK VYBÍRAT ...
VYHLEDAT INFORMACIVYHLEDAT INFORMACI
PORADNA VŠEOBECNĚPORADNA VŠEOBECNĚ
▼ LYŽE PRO ŠKOLY
SNOWBLADE  pro školySNOWBLADE pro školy
▼ FREE-SLOPESTYLE
Freestyle - SlopestyleFreestyle - Slopestyle
▼ TURISTIKA - SKIALPY
Skitouring - MTNSkitouring - MTN
Více info SKIALPYVíce info SKIALPY
▼ LYŽE PRO NEJMENŠÍ
dětské lyžedětské lyže
▼ ZIMNÍ DOPLŇKY
servis, údržbaservis, údržba
výukové pomůckyvýukové pomůcky
lyžařské a treking holelyžařské a treking hole
vázání, podložkyvázání, podložky
doplňky, vaky, taškydoplňky, vaky, tašky
lyžařské botylyžařské boty
univerzální voskyuniverzální vosky
boby, saně, zábavaboby, saně, zábava
BAZAR - lyže, boty, bundy, kalhoty, ruksaky
▼ bleší trh -
- lyže, vázání, boby- lyže, vázání, boby
- boty - obuv- boty - obuv
- ostatní bazar- ostatní bazar
▼ VAŠE miniRECENZE
JAK TO VIDÍ ZÁKAZNÍKJAK TO VIDÍ ZÁKAZNÍK
Vaše foto-galerieVaše foto-galerie
** REVOLUČNÍ LYŽE ** ▼ --- PARODY ---
NOVINKA - SkiLuxNOVINKA - SkiLux
▲ Z I M A ▲
.
.
DOPLŇKOVÝ PRODEJ
▼ L É T O ▼
koloběžky - doplňky, NDkoloběžky - doplňky, ND
Více info KOLOBĚŽKYVíce info KOLOBĚŽKY
kolečkové bruslekolečkové brusle
Více info In-LineVíce info In-Line
čluny, lehátka, zábavačluny, lehátka, zábava
campingcamping
nafukovací bazénynafukovací bazény
potápěnípotápění
dárky, nápadydárky, nápady
odrážedlaodrážedla
hračky, pískovištěhračky, pískoviště
▲ NAHOŘE ZBOŽÍ
-
-
▼ DOLE INFORMACE ▼
Informace - články
DPD ParcelShopDPD ParcelShop
KALENDÁŘ AKCÍKALENDÁŘ AKCÍ
PRÁCE u nás - hledámePRÁCE u nás - hledáme
DEALER WEXDEALER WEX
CO JE SHORTIES - SNOWBLADE - SKIBOARDCO JE SHORTIES - SNOWBLADE - SKIBOARD
▼ HLEDEJ ZÁSILKU
Česká poštaČeská pošta
Slovenská poštaSlovenská pošta
DPDDPD
U NÁS NEKOUPÍTE ...... ▼ BLACK LIST
U NÁS NEKOUPÍTEU NÁS NEKOUPÍTE
DALŠÍ INFORMACE
VÍCE O ZNAČCE WexVÍCE O ZNAČCE Wex
WEX-INDEXWEX-INDEX
ZÁRUKA SPOKOJENOSTIZÁRUKA SPOKOJENOSTI
SERVISNÍ RÁDCESERVISNÍ RÁDCE
DÉLKY LYŽÁKŮDÉLKY LYŽÁKŮ
NASTAVENÍ VÁZÁNÍNASTAVENÍ VÁZÁNÍ
SKUPINY VÁZÁNÍSKUPINY VÁZÁNÍ
NÁŠ VIDEOKANÁLNÁŠ VIDEOKANÁL
WEBKAMERY ŠUMAVAWEBKAMERY ŠUMAVA
POTISKY WEXPOTISKY WEX
AKTUALITY-HISTORIEAKTUALITY-HISTORIE
▼ NAUČÍME VÁS ....
SEMINÁŘE / ŠKOLENÍSEMINÁŘE / ŠKOLENÍ
VÝUKA LYŽOVÁNÍVÝUKA LYŽOVÁNÍ
... VÝUKA LYŽOVÁNÍ ... ---- ON-LINE ----... VÝUKA LYŽOVÁNÍ ... ---- ON-LINE ----
▼ NAVŠTIVTE NÁS
DNY S WEXY - CRDNY S WEXY - CR
Dny s Wexy - RakouskoDny s Wexy - Rakousko
Pobyty - ŠumavaPobyty - Šumava
▼ ODKAZY, REKLAMA
Užitečné odkazyUžitečné odkazy
▼ HLEDEJ LYŽE
Snowblade GoogleSnowblade Google
Krátké lyže GoogleKrátké lyže Google
Snowblade SeznamSnowblade Seznam
Krátké lyže SeznamKrátké lyže Seznam
Snowblade HeurékaSnowblade Heuréka
NewsletterNovinky emailem
 
Články▼ KNIHOVNA
BEZPEČNÉ LYŽOVÁNÍBEZPEČNÉ LYŽOVÁNÍ
ZÁSADNÍ OMYLY V LYŽOVÁNÍZÁSADNÍ OMYLY V LYŽOVÁNÍ
Omyl v lyžování č.1Omyl v lyžování č.1
Omyl v lyžování č.2 !!!Omyl v lyžování č.2 !!!
Omyl v lyžování č.3Omyl v lyžování č.3
Omyl v lyžování č.4Omyl v lyžování č.4
Omyl v lyžování č.5Omyl v lyžování č.5
Omyl v lyžování č.6Omyl v lyžování č.6
Omyl v lyžování č.7Omyl v lyžování č.7
Zase Omyl ?!?Zase Omyl ?!?
Přichází krátké lyže ...Přichází krátké lyže ...
Moje vizeMoje vize
Proč to dělámProč to dělám
Poslední agónie... ?Poslední agónie... ?
Výuka lyžováníVýuka lyžování
SCI-FI nebo SKUTEČNOSTSCI-FI nebo SKUTEČNOST
Volba ideální délky lyžíVolba ideální délky lyží
Jak vznikl SOFTJak vznikl SOFT
Více o značce WEXVíce o značce WEX
Tvrdosti lyží - jak na to?Tvrdosti lyží - jak na to?
Konstrukce lyžíKonstrukce lyží
Co je to radiusCo je to radius
Školní lyžování snowbladeŠkolní lyžování snowblade
Carving radical?Carving radical?
Co naučí lyže RAX / STAKICo naučí lyže RAX / STAKI
Snowblade a závody?Snowblade a závody?
Kuriózní reklamaceKuriózní reklamace
Opravujeme vytrženou hranuOpravujeme vytrženou hranu
STAVY SNĚHUSTAVY SNĚHU
ČAS VE SVĚTĚČAS VE SVĚTĚ
PRO MÉDIAPRO MÉDIA
--------------------------------------------------------
AKTUALITY - HISTORIEAKTUALITY - HISTORIE


 KONTAKT


DOPRAVA:





SLOVENSKO 11,- EUR
DPD


W-EXKLUZIV:



Počítáme od 08.2009

  

optimalizace PageRank.cz 


 


 Omyl v lyžování č.1 

 

ZÁSADNÍ OMYLY

V LYŽOVÁNÍ

... mýty, nesmysly - a logická skutečnost ....

 ***

  Youngův zákon:  Za každý velký objev vděčíme nějakému omylu.

***

Úvodní slovo (text se opakuje ve všech článcích o omylech v lyžování z důvodu různých přístupů k článkům z vyhledávání na internetu - pokud jste je již četli, přeskočte - text je vždy označen FIALOVOU barvou - v modrém rámečku)

 

Asi v žádném jiném sportu nenajdete tak obrovské množství omylů, nesmyslného tvrzení a zásadních, často i fyzikálních nesmyslů jako ve výuce lyžování.

Hodně jsem nad tím přemýšlel - proč je to tak? Proč právě v lyžování? Proč právě v tomhle sportu se každou chvíli "vylíhne" taková - s prominutím - pitomost, že člověku zůstává rozum stát ... kdo tohle zase vymyslel ....

Může za to i historie tohoto sportu, možná i to, že je to jedna z nejrozšířenějších - a nejsložitějších - pohybových (zimních) aktivit.

 

Ovšem NEJvětší roli na tom bude mít jiná skutečnost.

 

 

Uvažujme opět pouze logicky - tak jako později ve všech článcích o těchto omylech.

Lyžování je aktivita, ve které se k cíli = bezpečně sjíždět svah - můžeme dostat MNOHA způsoby a technikami, nebo i jejich kombinací. Pokud si tohle uvědomíme a přidáme k tomu další okolnosti, není pak čemu se divit .... jenomže - jak z toho ven ?

  • Snad jedině lyžování je aktivita, která se provádí na určitém vybavení, které se musí každý nejprve NAUČIT ovládat.
  • Ve výuce lyžování si 99% vyučujících plete CÍL VÝUKY = bezpečně sjíždět svah - s jejich vlastním cílem = lyžovat musíte JAKO JÁ. Jedině tak je to SPRÁVNĚ
  • Ve výuce lyžování si 99% vyučujících plete CÍL VÝUKY - bezpečně sjíždět svah
    - s cílem výuky = lyžař musí být závodník
  • Jenomže - snad jedině v lyžování používá každý z tandemu - vyučující / žák - JINÉ podmínky, které na oba dva jinak působí.
    Může za to rozdílná váha a různá pozice na svahu, STAVBA TĚLA a síla lyžaře (kromě rozdílného vybavení = jiné lyže, boty a montážní bod vázání)
  • Vybavení (lyže) slouží k pohybu člověka po povrchu země - je to tedy určitým způsobem dopravní prostředek, který nám nebyl dán přírodou
  • Ovládání tohoto vybavení musíme provádět celým tělem - tzn. nohama, rukama, hlavou, rovnováhou předozadní i stranovou, boky i rameny .... (nestačí pouze ruce a nohy jako u automobilu nebo tenisu a ping-pongu, fotbalu a hokeje, nestačí pouze rovnováhou jako u jízdního kola, nestačí pouze hlava a ruce jako u střelby a není to ani srovnatelné s gymnastikou, kde ovládáme POUZE své tělo, a není tady žádná závislost na něco, co máme pevně přidělané k trupu (k nohám) a TO musíme ovládat, abychom přežili ....
  • Na každém místě svahu musíme používat trochu odlišnou techniku (nejezdíme na stadionu, ale sklon svahu i povrch je různý
  • Na různých lyžích (různých délek a provedení) musíme používat trochu odlišnou techniku
  • V různých botách se musíme přizpůsobit jejich reakci = odlišná technika
  • V různých hlavách jsou různé mozky - vy nevidíte a nevnímáte to, co vidí Váš vyučující - A NAOPAK!
  • Na 1000% nemáte stejnou stavbu těla (a váhu) jako vyučující = musíte použít odlišnou (minimálně upravenou) techniku
    .............
  • Výuku na lyžích provádí pouze ten, kdo lyžovat již umí (tedy NĚJAK umí bezpečně sjíždět svah - doplň si vždy místo "umí lyžovat")
  • O výuce = jak učit - píše pouze ten, kdo lyžovat už umí
  • Kdo už umí dobře lyžovat, používá 100% pouze svoje pohyby a zautomatizované NÁVYKY, které často používá naprosto nevědomky - nemá nohy do O tak proč by uvažoval jinak, nemá jiné úhly v kyčlích a v páteři, tak proč by uvažoval jinak = tak jako já - atd...
  • Kdo už umí dobře lyžovat, určitě nelyžuje nyní tak, jak lyžoval první den (nebo týden)
  • Pokud někoho učíte lyžovat, nemůžete ho učit tak, jak to umíte vy - profesionál = děláte VŽDY něco úplně jiného než ten, který neví co má dělat
  • Dovolím si tvrdit, že 99,9% vyučujících na lyžích NEVÍ co dělá, aby ovládnul své lyže - prostě ho to zase někdo / kdysi / NAUČIL, a on si k tomu přidal své důležité pohyby - často pro něj neviditelné - a ty zautomatizoval = nevidí je
  • Znáte profesionálního lyžaře = vyučujícího, který neprošel "přeškolením", naučil se vše SÁM = přišel na ovládání lyží sám, bez rady kohokoliv, a nikdo mu nehustil do hlavy poučky vymyšlené "odborníky", kteří 99% svého času tráví za katedrami, mudrují a vymýšlí, tvoří akademické poučky a postupy a nikdy nikoho pořádně neučili lyžovat - pořádně, rozuměj denně a nejméně 20 let ....
  • Znáte profesionálního lyžaře = vyučujícího, který si v průběhu své vlastní výuky (když se on učil lyžovat) DĚLAL POZNÁMKY o tom, co cítí, jak na něj co funguje, co musí udělat, aby něco jinak fungovalo ?!?
  • Znáte někoho, kdo ví, co vůbec dělá se svým tělem? Dovede si to uvědomit, vyzkouší různé alternativy jak se dostat k cíli?
  • Znáte metodický film o výuce lyžování, kde by nevystupoval pouze PROFESIONÁL, který se předvádí jak umí perfektně zajet oblouk ?!?
  • Znáte metodický film, kde by výuka probíhala na ZAČÁTEČNÍKOVI ?!? Tak, abych viděl, jak na něj ty rady PROFESIONÁLA opravdu fungují ?!?   (Mimochodem, už jsem to nemohl vydržet tak jsem jeden takový = první v historii lidstva a výuky lyžování /dovolím si skromě tvrdit/ natočil a vydal na DVD...)

Jak z toho ven ? A tohle ještě nejsou všechny důvody a okolnosti - pouze ty nejdůležitější ....

  • Nemyslím si, že jsem jiný - ale myslím si, že jinak přemýšlím než vy (vy ne?)
  • Nemyslím si, že jsem NEJlepší - ale chci být pořád lepší.
  • Nemyslím si, že LYŽOVAT umím nejlépe - ale v MÝCH botách, v MÉM těle a s MÝM vybavením 100% ANO!
  • Nemyslím si, že jsem chytřejší než kdokoliv jiný - ale nikomu na tomto světě nevěřím všechno a nejprve si na sobě ověřuji to, co mi někdo jiný tvrdí - a pokud to nefunguje, JSEM CHYTŘEJŠÍ než mnozí jiní (než ON)

 

  • Vím, že jsem se učil lyžovat sám (ale ano, hledal jsem i rady) = ale neučil mne lyžovat nikdo za katedrou = výuka lyžování v učebně s udělením vysokoškolského diplomu = nemám diplom z katedry
  • Učil jsem se "odezíráním" od těch, kteří se také učili - a od těch, kteří to již uměli - když Vědci seděli za katedrami, seděl jsem na okraji svahu a pozoroval ( a natáčel) jsem si lyžaře = mám praktický diplom ze svahu
  • 10 let jsem se učil odezírat nejsložitěší pohyby lyžařů - těch nejlepších profesionálů na této planetě vůbec = hledat a najít pohyb, který pořebuje lyžař k provedení extrémně náročného prvku v lyžování (umíte přemet na holích s vrutem ? Umíte za pomalé jízdy na rovině se odrazit a 3x se otočit okolo svislé osy těla? Umíte na lyžích piruety ? Ne? Musíte na to napsat metodiku, jinak Aleš Valenta nevyhraje olympijské hry pro Českou republiku... jinak nikdo z České republiky nevyhraje žádné závody v AL....) Funkční metodika existuje - mimochodem - napsal jsem jedinou na světě ....
  • Některé z těchto pohybů potřebuje i klasický lyžař pro provedení jednoho z triků (prvků) v lyžování - oblouku. Mimochodem - těch "triků" - rozuměj prvků - existuje přes 80..... Jedním z nich je oblouk na lyžích.
  • Vidíte ty pohyby všechny ?!?

 

Na závěr tohoto úvodu si dovolím citovat jednu velice chytrou poučku:

Bez ohledu na to, kolikrát už byla určitá lež odhalena,
stále zůstává nějaké procento lidí, kteří jí věří.

 

A ta největší pravda této společnosti, na kterou přišel již Einstein:

 „Člověk, který má radost z toho, jak pochoduje v zástupu a šiku při vyhrávání hudby, je hodný opovržení: Dostal omylem svůj velký mozek, mícha by mu celkem stačila.“

 


 

Omyl č. 1)

OBLOUK NA HRANĚ (carvingový oblouk)
MUSÍME ZAHAJOVAT VÝRAZNÝM ZATÍŽENÍM ŠPIČEK LYŽÍ
a zatížením VNITŘNÍ lyže

 

1.Citát (UK FTVS):

Provedení carvingového oblouku
Pohybem kolen šikmo vpřed zatížíme lyže v  přední části se současným jejich postavením na hrany.

(... a demonstrátor tam pak všechno jede tvrdě na patách)

 

2.Citát (Carving-sport.cz)

1. výrazné snížení těžiště a maximální zatížení špiček lyží – náklek.. s botami, které ho neumožní, alespoň předklon (těžiště těla by mělo být před špičkou boty)

... a pak to demonstrátor jede "natvrdo" ve vyváženém postavení - více k patě !!! To je výsměch všem začátečníkům !!!!

 

Pouze ve zkouškových požadavcích ČSLS je uvedeno těžiště NAD LYŽEMI - OK !!

*  *  *

Kde je /logická/ pravda?

V zahájení carvingového oblouku je nutné zatěžovat lyže v oblasti
od špiček vázání k patě boty - především na VNĚJŠÍ lyži

(nejaktivnější je záběr hrany od špičky vázání k patě vnější lyže)

 

Poučky s výrazným zatížením přední části lyží vypadají logicky - logicky pak při těchto pokusech (váha více vepředu) musíte i zatížit vnitřní lyži v oblouku - i se to tak často vyučuje (tedy snaží se to tak vyučovat, mám pocit, že všichni od sebe opisují - a nepřemýšlí) - a není to pravda... Vysvětlení bude asi trochu delší, koho to předem nezajímá (je to přece pitomost, nás to učili jinak...), nemusí to číst :-)

 

Začneme příkladem

 - představte si, že máte lyže 5m dlouhé .... jak chcete proboha zatížit špičky lyží, s Vaší váhou 80kg a 180cm výšky? Nedokážete ani dost výrazně zatížit vnitřní lyži - ani obě lyže - hrany prostě pořád smýkají.
A přesto i na takhle dlouhých lyžích (pokud mají správnou geometrii, provedení - a vy máte dostatečnou rychlost) - bez problému zajedete čistý oblouk na hraně. Tak jako na délce 2m, 180cm atd...

- představte si, že máte lyže 80 cm dlouhé .... pokud tady zatížíte výrazně špičky lyží, zákonitě letíte ... rovnou na hubu :-)
Lépe se Vám ovšem bude provádět jeden z "triků na lyžích" = dokážete zatížit více i vnitřní lyži. Dobře ji i zaříznete - ale to je vše... budete pak lovit zatížení vlevo - vpravo - vlevo - a bude to pořád nějak "moc složité"...

Každý kdo tyhle hodně krátké lyže zkoušel ví, že zatížení špiček u krátkých lyží je kontraproduktivní. Ale - začal často opisovat zásadní chybu v jízdě na hraně - začal zatěžovat vnitřní lyži = protože to u kratších lyží šlo... zatěžování vnitřní lyže v carvingovém oblouku patří do akrobatického lyžování - není to nic o stabilitě ani o nutnosti...

Znám vyučující (lyžování) z vysoké školy, která tvrdí, že na kratších lyžích není schopná zajet bezpečně carvingový oblouk, protože nutně potřebuje "delší špičku", aby se o ní v oblouku mohla "opřít" - dokonalý důkaz nedokonalé techniky. Pokud se nějaký oblouk stane v důsledku použité techniky nestabilní, je pak nestabilní na JAKÉMKOLIV vybavení - a nezáleží na tom, jak dlouhé jsou lyže = někde je tedy chyba, něco je špatně.

Proč to tedy není o výrazném zatížení špiček?

Zásadní je znalost geometrie lyží a toho, jak se chovají lyže při jízdě rovně = co a kdy vlastně "řeže" a co a kdy "smýká" a proč vlastně lyže zatáčí na hraně .... a to je dnes kámenem úrazu u většiny samozvaných "specialistů", kteří tvrdí naprosté bludy .... a pitomosti - a cpou to lidem do hlavy na všech možných fórech - a při tom nepřemýšlí...

 

Lyže v žádném případě v absolutním zahájení oblouku nezařezává
(tedy ani nemůže zahájit oblouk) špičkou.

 

! Podívejte se na klasické = vykrojené lyže položené plochou na podložku - a pomalu je v přímé jízdě nakloňte na hranu cca o 5° až 10° - tak to přibližně zvládne začátečník, vnější hrana je ve výšce cca 1cm nad podložkou - přitom je pomalu posunujte dopředu .... a MUSÍ být všem jasné, že hrana od vázání dopředu = na špičce lyže při minimálním náklonu - může jedině SMÝKAT

 ... ona vlastně smýká (nebo má větší tendenci smýkat) až do náklonu cca 30-45° - do té doby se sníh tlačí díky tupému úhlu stále POD hranu, nemůže se dostatečně hromadit PŘED hranou tak, aby zajistil její ostré zaříznutí ... to by hrany musely mít profil, jakým se ostří brusle!  
Nebo byste museli jít do náklonu velice rychle, razantně - a vždy co nejvíce = nestabilita, neovladatelnost.. pro výuku sci-fi - blud a nesmysl.

 

Viz nákres (kliknutím zvětšíte)

Efekt a práce hran v přední části lyže = od vázání dopředu, při naklánění v přímé jízdě (zahájení oblouku na hraně) se dá přirovnat zednickému hladítku - to má také ostrou hranu, ale materiál se pod ním pouze uhlazuje - nikdy neřeže = nehrne před sebou materiál, nevniká do jeho hlouby, dokud ho nenaklopíte na cca 40-45°...

Další - praktický důkaz práce hrany v patách lyží:
Při jízdě na vleku (ideál Poma) přitáhněte kolena k sobě (nohy do X), lyže držte stále od sebe v základní stopě a snažte se jet rovně.... lyže jsou zahraněné velice mírně - obě na vnitřních hranách - a ejhle!!! Co se to děje ?!? Obrovskou silou vás rvou PATY lyží od sebe - a ve špičkách žádnou sílu neucítíte, ty v pohodě prokluzují a udržíte je rovně = nesjíždí se... cuká to, drhne to vzadu, kope to vzadu - oblouk na hranách chtějí zahájit PATY lyží svým vnějším bokem hran.

ALE - nesnaží se většina i "profesionálních" lyžařů učit = vysvětlovat zahájení carvingového oblouku větším zatížením špiček lyží, tedy nalehnutím dopředu do oblouku? A také absolutně chybným zatížením vnitřní lyže v oblouku - nebo alespoň je zatížit na 50/50? NESMYSL = chyba! To už jste v akrobatickém lyžování = bez stability, vyváženosti a bez rovnováhy!
A není to náhodou ten hlavní problém, proč právě z tohoto důvodu = velké zatížení špiček při zahájení oblouku - odlehčení vnější = hlavní řezací lyže / tedy její řezací vniřní hrany - přenášení váhy na vnitřní - a díky tomu jsou lyže nestabilní, podsmýkávají, nedrží na hraně ...?

Stále nevěříte, že je to více o zadní polovině lyží ?

Tak si stačí pustit několik "ukázkových demo filmů" k výuce carvingového oblouku.

PANEBOŽE, copak jsou tam všichni slepí ?!?!? V textu uvádí všude předklon - a všichni to jedou na středu lyže nebo víceméně na patě a na lyžích téměř dřepí !!!!!!!

Páni Peadři, proberte se! Něco jiného píšete - a něco jiného předvádíte ..... co se takhle naučit nejprve odezírat od sebe sama = nechte se natočit!

Lyže se totiž ve špičce zaříznout nemůžou - je třeba pochopit, co - a kde - vlastně v zahájení oblouku musí nejprve "zabrat"

Spousta specialistů / i začátečníků - zkouší, zkouší a nechápe co sám dělá, a vyučující mele hlouposti.... (mluvíme o carvingu = čistě vyjetém oblouku na hraně - pro oblouky řízeným smykem je větší zatížení špiček nutností - viz. text dále).

Okamžik zahájení carvingového oblouku

A i ve snaze "vylepšit záběr hrany"  každý podbrušuje hrany z boku o 1... 2 ... a někdy i více stupňů - výsledek je trochu lepší, ale při větším zatěžování špiček při zahájení oblouku to pořád není ono.... a je to i kontraproduktivní !!!!

Ano - to vůbec hranu z boku podbrušovat nemuseli - v přední části lyže hrana z boku NIKDY v zahájení oblouku nazabírá!! Hrana se z boku podbrušuje jenom proto, že tak bok hrany VZADU lépevniká pod sníh = řeže a zahajuje oblouk.

Chcete ostřejší hrany? Pak je od skluznice vůbec neodklánějte, z boku klidně nechte 90°- a uvidíte ty nože! 90° si déle udrží ostrost,lépe drží na ledu.

S ostřením hran z boku přišlo závodní lyžování - a nějaký trotl to přenesl i na rekreační lyže.... Ta to absolutně vůbec nepotřebuje, spíš jí to škodí - ostřejší břit se mnohem dříve smýkáním otupí - a ohne...

Není přehnané zatěžování lyží v přední části důvod, proč se začátečníkům nedaří, i když hrany mají už naúhlované jako nůž ?

Proč ani hodně podbroušená hrana (z boku) pořád nebere ?!? Protože moc výrazně zatěžujete špičky a přenášíte váhu na vnitřní lyži = naleháváte do oblouku obličejem přes vnitřní lyži !

Pomineme-li možná špatně vybrané lyže s ohledem na váhu lyžaře = příliš tvrdé - a k tomu třeba i příliš dlouhé - potřebné měrné zatížení 1cm hrany, další problém bude právě v rozložení váhy při zahájení oblouku na hraně. Pomineme i špatně umístěné vázání - s ohledem na střed radiusu... a jsme doma.

Kromě zatížení lyží v zahájení oblouku (ideál vše na vnější - více na střed směrem dozadu) hraje velkou roli i volba lyží - na váhu 80kg délku max. cca 150cm, radius min. 9/10m, střední tvrdost.... vázáním vyvážit ve smyku = klidně podbroušením zkrátit špičku, hrany pak lépe "berou"....

Pokud tohle je OK, pak z uvedeného obrázku jasně vyplývá = v úplně prvním momentu = při zahájení oblouku - část hrany od vázání ke špičce lyže při naklonění v přímé jízdě nejprve hladí spodní plochou hrany = hrana je naplocho položená na sněhu v minimálním zakrojení, zatímco bok hrany od vázání dozadu se začíná ostře zařezávat vnější / boční stranou hrany (díky vykrojení) = velice ostrým úhlem, téměř 90° k povrchu sněhu. 

Boční úhel zaříznutí v zadní části lyží se s větším náklonem zmenšuje a tlak se více přenáší do spodní části - břitu hrany, který se s vyšší rychlostí více a více zařezává do podkladu a zamezuje odstředivým silám podsmýknutí lyží - zařezává se především díky vysokému zatížení (tlak do středu a pat lyží) a většímu náklonu do oblouku po celé délce... To už se ale lyže pohybují VE SMĚRU oblouku, nejedná se o zahájení !

 

Takže carvingová lyže zahajuje ŘEZANÝ oblouk
VŽDY NEJPRVE od špičky vázání přes střed lyže směrem dozadu, váha MUSÍ být více na vnější lyži = vnější noha se "vzpírá" proti odstředivým silám v oblouku.

Jedině tak docílíte nejvyššího přítlaku hrany do sněhu a zahájení oblouku bez podsmýknutí - zároveň s dosažením nejvyšší možné stability.

 

Tak je třeba lyže zatěžovat v zahájení oblouku.

Odlehčíte paty (větším zatížením špiček a přenesením váhy na vnitřní lyži)
-
a už to má větší tendenci smýkat... paty začnou odjíždět a špičky se sunou rovně..

Zatížíte střed lyže a patu vnější lyže - a lyže v zahájení nádherně zaříznete ....

 

Po zahájení oblouku (lyže už vybočily do směru oblouku) pokračuje naklápění lyží / trupu - a zostřuje se úhel i pod špičkou. Ta teprve tady začíná čím dál tím víc řezat (jako když hladítko naklápíte čím dál víc) - hlavní tlak ale je už i v tomto okamžiku pod botou vnější lyže - více směrem k patě, protože jsme již v druhé fázi oblouku.... čím více se nakláníte - tím více může pracovat vnitřní lyže a pomáhat při rovnováze = abychom nepřepadli "dovnitř oblouku"...

Lyže se musí nejprve (z přímé jízdy) zaříznout ve střední a zadní části - především vnějším bokem zadní poloviny vnější lyže !!

Proto je podbrušujeme do ostřejšího úhle Z VNĚJŠÍ STRANY = z boku.
Aby se mohly lépe a ostřeji svým bokem zaříznout...

Proto se lyže (vnější) při zahájení oblouku začíná ostře stáčet do oblouku / až pak přijde větší náklon a přidává se vnitřní lyže.

Jedině tak v zahájení oblouku lyže nesmýkají.

Jedině tak dokážete zahájit čistý carvingový oblouk I ZE SVAHU.
Pokud byste měli u lyží užší nebo stejně široké paty jako střed lyží (vzadu rovné) a jenom hodně širokou špičku - nikdy by lyže čistý oblouk na hraně nezahájily - vždy by šly do smyku .... bylo by to praní-se s rovnováhou, plápolání dopředu a dozadu a věčné smýkání. Na hrankách by se udržela jenom hoooodně krátké lyže - už by vlastně bruslila celou délkou krátké hrany.

 *  *  *

Pozn. (... kromě ještě jedné výjimky - modely lyží WEX Soft a Hard používají již dnes částečně novou geometrii, ve vývoji je model, který bude mít zadní polovinu lyží BEZ vykrojení = téměř bez radiusu ... a lyže by měly být stejně schopné zajet jakýkoliv oblouk na hraně. Prototyp již zkoušíme, tady se využívá úplně jiný průběh oblouku, ale na stejných zásadách - a díky zvláštní geometrii se lyže sama začíná od vázání dozadu "prohýbat" a tak vyjíždět oblouk na hraně - i když nemá boční krojení.

První náznak tohoto řešení byl již použitý právě u modelů WEX Soft 123 - Titanium a WEX Hard 120 - Titanium/Triax.... nové lyže od sezony 2014 s výraznější geometrií 3D jsou i  klidnější v přímé jízdě - a dokonale točivé na hraně .....

..... pozn. autora - 5.12.2013 - povedlo se ... lyže jsou vyzkoušené, i u R 12 lyže po zahranění vyráží do R kolem 8m zadní částí, lyže se uklidnily v rychlosti v přímé jízdě o cca 30%, ve velké rychlosti efekt větší točivosti mizí, lyže se stabilizuje a bez "nervozity" vyjíždí i plynulé dlouhé oblouky na hraně - jakkoliv dlouhé.... SUPER zážitek.... nebyl objeven žádný nepříjemný efekt, lyže jdou do výroby.

Pod názvem - 3DR = od sezony 2014 = se vyrábí a prodává lyže s krojením 16m a přitom lyže vykrojí oblouk R10.... stejně to funguje i u délky 140cm - prototyp je ve zkouškách od zimy 2016, ale s ohledem na stejné jízdní vlastnosti jako jsme docílili u délky 123 zatím neuvažujeme o výrobě... v sezoně 2017 jsme geometrii 3DR u délky 123 ještě výrazněji naúhlovali - a špičkové sportovní carvingové lyže s úžasnou stabilitou i točivostí jsou na světě... WEX Soft 123 - Triax 3DR

 

 *  *  *

Dále k oblouku na hraně:

Ideální tlakový bod v okamžiku zahájení oblouku je tedy vnitřní hrana chodidla u vnější lyže (u vnitřní lyže pak později od malíkové hrany až k zadní hraně paty chodidla = NE PATY LYŽÍ !!!) - spolu s mírným přisednutím (boky) dovnitř oblouku, tlak do chodidla vyvážený, ale rozložení váhy z počátku tak 80% vnější - zbytek vnitřní - tak se naplno zatíží oblast hran lyží od špičky vázání směrem dozadu - a dobrá lyže nemůže podsmýknout ani když budete chtít.... v úplném zahájení oblouku pracuje především  vnější = boční strana hran od vázání dozadu, až po vyjetí = "otočení" lyže do směru oblouku a dalším náklonu řeže samotný spodní břit u celé délky lyže.

Fyzikálně = tělo chce jet díky setrvačné síle na začátku rovně, ale zadní boky hran se zařezávají a vychylují lyže + trup ze směru jízdy. Přední část lyží zahajuje oblouk krátkým smykem = hrany nejsou dostatečně naklopené a především hladí = smýkají - ale pouze mírně, ve směru oblouku.

Při zahájení oblouku tedy stojíme na lyžích tak, jako bez lyží - žádný záklon, žádný předklon, žádné výrazné "zasednutí" dozadu = ale jen na patní kosti, žádné rvaní se do bot dopředu..... tlak přesně do středu chodidla, začínejte zatěžování hran i trochu malíkovou hranou vnitřní lyže (to zajistí dostatečné naklopení vnitřní lyže) - v průběhu oblouku se automaticky přesune víc tlaku do patní kosti, jinak to nejde (stoupněte si teď vyváženě vedle židle, odlehčete špičky prstů bez předklonu - a co cítíte v chodidlech, to přeneste do zahájení oblouku na hraně = TO JE TEN NEJSTABILNĚJŠÍ a nejpřirozenější postoj člověka !)

Zkuste si stejný oblouk projet na kolečkových bruslích - pokud to jedete přes špičky, hrozí karambol - a brusle tak i strašlivě zpomalují ... tlak musí být mírně v patní kosti a především na vnější noze - a je to čistý, stabilní a rychlý oblouk, a je nám asi jasné, že se nejedná o záklon! Na bruslích záklon nezvládnete :-)

 

  • První zásada pro zahájení carvingového oblouku = Nechci zatočit !!!
     = Chci jet pořád rovně - pouze naklápím lyže (pánví, lehce vnitřní koleno)
  • Druhá zásada = musím jet relativně rychle !!! Čím delší lyže = tím rychleji.
  • Třetí zásada = v zahájení oblouku zatížit více střed a zadní část vnější lyže
    (tlakem do malíkové hrany vnitřní nohy a do patní kosti vnější nohy, která se propíná a JDE DOPŘEDU = žádné předsouvání vnitřní = předsouvejte vnější!!!)

Ano, já vím - je to opak toho, co se často v carvingu tvrdí = nalehnout do špiček, jedu více na vnitřní - ale vyzkoušejte si to .... zahajte oblouk z přímé jízdy srovnáním zátěže = tlaku do středu boty / trochu k patám a zatlačte do špičky o něco později a to pouze vnitřní nohou (ne nalehnutím, ale ZASUNUTÍM vnitřní lyže pod trup = vznikne tlak do malíkové hrany vnitřní lyže a patní kosti vnější nohy).

Vnější noha tlačí patní kostí do paty vázání.... Ten fantastický pocit z ostrého a krásně řízeného - řezaného oblouku stojí za to ..... NENÍ TO ZÁKLON - jedná se o vyváženou pozici / náznak telemarku? Víceméně ano - nohy se rozpínají silou vnější dopředu a vnitřní dozadu = zvyšuje se o 200% stabilita a možnost řízení oblouku.

Je to pouze tlak do lyží a hran a bot.... a pokud se podíváte na jakéhokoliv demonstrátora, který tvrdí jak "jde do špiček" - budete při rozboru sami zírat. Pokud mu to dobře "řeže", jede to na středu nebo více na patě.....

Pro získání maximální stability při jízdě na hraně (a nejlepší zaříznutí hrany) tedy zatahujte hned po zahájení oblouku vnitřní nohu / botu pod sebe = pokrčovat mírně koleno pod sebe a tlačit ho do směru oblouku - tím zatlačíte malíkovou hranou vnitřní lyži v oblasti vázání do sněhu, vnější nohu lehce propínat a předsouvat = náznakem - koleno mírně dovnitř (holení kosti obě rovnoběžně, vnitřní při ostrém oblouku může být více vkloněná do středu oblouku, pánev do strany do střdu oblouku).
Tím zatlačíte vnitřní hranou paty vnější lyže střed a zadní polovinu vnější lyže do sněhu. Na vnitřní noze musíte cítit mírný tlak boty zepředu do holeně = to zajišťuje rovnováhu, na vnější noze je 90% tlaku = bota tlačí víc do lýtka - do opěrky bot.

V tom okamžiku jste v botách "rozepření" tak, že vnitřní lyže je více tlačená do sněhu malíkovou hranou nohy = malinko víc špičkou, vnější se rve do sněhu naplno vnitřní hranou paty nohy.

BOMBA.

 Získáte dokonalou stabilitu, kterou v oblouku NIC nerozháže. Na druhou stranu výměna - a malinko to opravdu připomíná pocit / přeskok / výměnu v telemarku, jen ty nohy se drží hezky vedle sebe, vnitřní se tak nevysouvá A - nikdo to nevidí, pouze vy tuhle "výměnu" musíte cítit. Malinko vás to posadí "dozadu", ale nepodlehněte a žádný dřep = raději pánví dovnitř oblouku - a vyvážit...

Hezky to i zamezí nežádoucímu předsouvání vnitřní lyže v oblouku, což vždy znamená vyosení boků ze směru jízdy a tím možnost odsmýknutí ven z oblouku....

Předozadní stabilita = 100%.

A ještě něco - dlouho jsem bojoval se zahájením čistého řezaného oblouku ZE svahu dolů = z jízdy na prudkém svahu hodně šikmo svahem (třeba doprava) - zahájit BEZ smyku doleva = dolů. Jen čistě na hranách.

Přes hlavu a špičky to nejde - lyže se tak prostě rozjedou ze spádnice rovně dolů a zatížit je vepředu směrem z kopce dolů je utopie - vždy je to pak o obrovském radiusu oblouku a neřízené rychlosti... logicky. Až popisovaným způsobem se mi konečně povedlo vykreslit na svahu následující stopu = černá sjezdovka, 100% carving bez prosmyku, řízená rychlost....


směr spádnice

 

Až po zvládnutí techniky různého zatížení hran lyží = vnitřní = dolní lyže v zahájení oblouku jde pod tělo, vnější dopředu a je maximálně zatížená její vnitřní hrana, současné nalehnutí bokem dolů ze spádnice = obě lyže se zaříznou vnější stranou vnitřních hran v zahájení = tlak především od vázání dozadu .. až pak jsem začal prožívat další adrenalinové šílenství ...


..... carvingový oblouk ZE SPÁDNICE

Jedině popisovaným způsobem "vymalujete" na sněhu carvingovou stopu v tomhle místě svahu procarvujete tak 100% i černou sjezdovku řízenou rychlostí....

 

Místo překlopení = změny směru - se nachází přesně uprostřed spádnice, lyže v druhé polovině oblouku řežou již DO PROTISVAHU a Vaše tšlo "visí" bokama ze svahu dolů!

Vrcholný carvingový zážitek - maximální pocit = o tom je CARVING.

*  *  *

 

A proč / a kde je vůbec ten předklon v lyžování =
tlak nalehnutím do špiček lyží v zahájení oblouku ?

 

.... to už jsme u oblouků vedených řízeným smykem - driftováním ......
(snad ještě u bodycarvingu, tam je také nutno "lehnout" v zahájení dopředu ...)

 

Aby lyže mohla zahájit oblouk smykem, musí být dodrženo několik zásad:

  1. Buď musí být špičky lyží delší než paty - a pak větším zatížením delších špiček v zahájení oblouku - se současným naklopením lyží na hrany - dojde k "odsunutí" špiček stranou = do směru oblouku - odpor hran na delších špičkách vysune špičky do strany a lyže začínají zatáčet (nedej bože mít pro tenhle styl lyže s Rockerem !)
  2. Nebo (pokud máte carvingové lyže s relativně stejně dlouhou špičkou i patou, popřípadě s Rockerem)  musí lyžař zahájit rotaci lyží vlastní silou = větším zatížením špiček a pomalým natočením lyží (pouze končetinami = mírná protirotace končetin proti trupu do směru zatáčení) = v jízdě do směru oblouku, mírné zahranění a driftování = vedení lyží - řizení ve skluzu nohama v průběhu celého oblouku 

Abychom mohli u obou způsobů lehce smýkat (vysouvat paty a špičky lyží stranou), je třeba paty odlehčit = více zatížit špičky lyží - mírným náklonem trupu dopředu, s pokrčenými koleny.


Jedině tak lze zatáčet i z prudkého svahu = tlačíte hlavu stále za svahu dolů.
Jedině tak se lyže zpomalí = tlačíte špičky do sněhu.
Jedině tak je oblouk i jízda stabilní a lehce ovladatelná = nenastane nekontrolovatelný "sjezd".

 

CARVING - to je ale něco úplně jiného ....

 O tomto tématu hodlám diskutovat POUZE NA svahu - žádná teorie nenahradí to, jak se lyže na svahu skutečně chovají.... i na všech videozáznamech každý jasně vidí, že v carvingu jedeme "po botách" a ne po špičkách lyží, v mírném podřepu = nebo spíše vychýlení pánve (nebo celého trupu) dovnitř oblouku ... ale pořád budou naše "lažařské kapacity" cpát lidem do hlavy poučku ze smýkaných oblouků - zatěžují se výrazně špičky lyží předklonem .... pitomost.

Učil jsem se téměř deset let odezírat pohyby na lyžích a jejich důsledky na jízdu od špičkových světových lyžařů i od začátečníků speciálním přístrojem.

Když absolventi vysokých škol dřepěli v učebnách, kde jim kdosi předčítal deset i dvacet až sto let strará skripta a poučky, seděl jsem právě v tu dobu na svahu - a učil jsem se to, co bylo právě aktuální = pozorovl jsem a natáčel si lyžaře a to, jakým způsobem vlastně zatáčí na lyžích.... Z toho jsem si pak dělal doma na přístroji rozbor.

A nestačil jsem se divit - a divím se i dnes.... jsou všichni slepí ?!?

 


Zajímá Vás další  "všeobecný omyl" ?

Můžete číst dál ....

Omyl č.1

Omyl č.2

Omyl č.3

Omyl č.4

Omyl č.5

Omyl č.6

Omyl č.7

Omyl č.8



PřihlášeníPŘIHLÁŠENÍ
  STAV: nepřihlášen
 Email:  
 Heslo:  
RegistraceRegistrace
KošíkKOŠÍK
Celková cena: ..... 0,-

Vyprázdnit košík
Víte, žeVÍTE, ŽE ...
....VOLBA DÉLKY LYŽÍ není vázána na výšku postavy? Lyže a jízdu ovládáme vlastní silou a váhou - hmotností - lyžaře. Nikdy změnou výšky postavy....
NEJSLEDOVANĚJŠÍ

Set carvingové lyže LUSTI  FCT 150 - vázání Look NX10 Carvingové lyže LUSTI FCT 150 - set Look NX10 - klikněte pro větší náhled
Set carvingové lyže LUSTI FCT 150 - vázání Look NX10
Cena .... 8950,- Kč 

Set carvingové lyže LUSTI  FCT 150 - vázání Look NX10 Carvingové lyže LUSTI FCT 150 - set Look NX10 - klikněte pro větší náhled
Set carvingové lyže LUSTI FCT 150 - vázání Look NX10
Cena .... 8950,- Kč 

Kofixové svíčky pro opravu skluznic - čiré - průsvitné Kofixové svíčky pro opravu skluznic - klikněte pro větší náhled
Kofixové svíčky pro opravu skluznic - čiré - průsvitné
Cena .... 30,- Kč 
NEJPRODÁVANĚJŠÍ

Dětské cvičné / výukové popruhy WEX - UNI velikost Dětské výukové popruhy WEX - klikněte pro větší náhled
Dětské cvičné / výukové popruhy WEX - UNI velikost
Cena .... 390,- Kč 

Polymerový drát - METAL GRIP - černý 3,5 mm Polymerový drát - METAL GRIP - klikněte pro větší náhled
Polymerový drát - METAL GRIP - černý 3,5 mm
Cena .... 1,- Kč 

Polymerový drát - METAL GRIP - černý 3,5 mm Polymerový drát - METAL GRIP - klikněte pro větší náhled
Polymerový drát - METAL GRIP - černý 3,5 mm
Cena .... 1,- Kč 
NOVINKY

Lyže Wex SOFT 120 Titanium 3DR - M-11GCD - použité Lyže Wex SOFT 123 Titanium 3DR - klikněte pro větší náhled
NovinkaAkce
Lyže Wex SOFT 120 Titanium 3DR - M-11GCD - použité

Krátké lyže  WEX SoftMax 124 Cross / W-B-Rainbow WEX SoftMax 124 Cross / W-B-Rainbow - klikněte pro větší náhled
Novinka
Krátké lyže WEX SoftMax 124 Cross / W-B-Rainbow
Cena .... 3690,- Kč 

Krátké lyže  WEX SoftMax 124 Cross / W-B-Rainbow WEX SoftMax 124 Cross / W-B-Rainbow - klikněte pro větší náhled
Novinka
Krátké lyže WEX SoftMax 124 Cross / W-B-Rainbow
Cena .... 3690,- Kč 
ZBOŽÍ V AKCI

Lyže Wex SOFT 120 Titanium 3DR - M-11GCD - použité Lyže Wex SOFT 123 Titanium 3DR - klikněte pro větší náhled
NovinkaAkce
Lyže Wex SOFT 120 Titanium 3DR - M-11GCD - použité

Touringové vázání Tyrolia AAAmbition 12 - solid blue/yellow Touringové vázání Tyrolia AAAmbition 12 - klikněte pro větší náhled
Akce
Touringové vázání Tyrolia AAAmbition 12 - solid blue/yellow
Cena .... 4990,- Kč 



PŘEPRAVA SLOVENSKO
do 3.dnů

DPD - 11.- EUR


 



SATELITNÍ MAPA

Satelite Europe
 

 
TEPLOTNÍ MAPA ZDE

 
SNOW RADAR
(V létě déšť)
 

 

 



Nechte si vyplácet

Až 5 Kč za email !

REKLAMA
 


Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti





 

 

 

 

 

 

 

 

 




 


 
.. více o Heuréce

 




 

 

Obchod je postaven na systému Ekonstruktér.cz

Tento web používá cookies k zajištění plné své funkčnosti. Pokud si nepřejete, aby tento web ukládal na váš počítač cookies, tak máte možnost tento web nepoužívat. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Více informací

***************************************************************************



***************************************************************************

o nás / jak nakupovat / obchodní podmínky / ochrana dat / reklamační řádkontakt - provozovatel obchodu


***************************************************************************